Google gjør helomvending: – Skuffende nyheter Mens mange lenge har begynt å bevege seg bort fra å være avhengige av tredjepartscookies, har Google nå snudd opp ned på sitt fire år gamle løfte og skrinlagt planene.
Europeiske adtech-selskaper bør vise vei for en personvern-først digital markedsføringsfremtid «Fremtiden for all digital markedsføring bør være basert på prinsipper om personvern og brukerkontroll. Her må europeiske adtech-selskap på banen», skriver Jan Berthrand Danielsen
På tide å feie for egen dør «Vi kan ikke vente på at de store tech-gigantene tar ansvar for personvernet. Norsk reklamebransje må gå i seg selv og sette personvernet på agendaen», skriver Tomas Torgersen.
Man deler gjerne personlige data, så lenge man stoler på selskapet som samler de inn «De som føler at de har kontroll over dataene sine, har også dobbelt så stor sannsynlighet for å oppleve innholdet som relevant, og tre ganger større sannsynlighet for å reagere positivt på annonser.», skriver Sondre Ronander, kommunikasjonssjef i Google.
JCDecaux forventer sterk vekst av programmatisk utendørsreklame – Det er få ulemper med denne varianten, sier Marius Valle.
Google Topics erstatter floppen FLoC Med Topics hevder Google å ha adressert de svakhetene som ble kritisert ved FLoC.
Digital målrettet reklame under angrep! «Jan Morten Drange i ANFO reflekterer rundt noen aktuelle utviklingstrekk i bransjen.»
Overvåking, personvern og målrettede annonser Debatten om målrettede annonser og overvåking på nett har rast i mange år. Den siste tiden har Forbrukerrådet og Facebook hatt en intens debatt om temaene i VG. Dessverre bidrar begge parter mer til forvirring enn oppklaring.
Advarer mot reklametretthet på nett Seks av ti nordmenn opplever reklame for nettbutikker som mer støyende enn reklame for fysiske butikker.
En verden uten cookies er en bedre verden for oss alle Cookies har på godt og vondt blitt en del av det moderne internett, men snart kan det være slutt på dem.