Her lukter det juridisk trøbbel for regjeringen så vel som annonsørene «Blir det en lovpålagt plikt i Norge til å personalisere markedsføring i sosiale medier?», spør Vebjørn Søndersrød.
Sår tvil om TikToks datalagring i Norge: – Neppe noe tryggere at de lagrer data her TikTok er i gang med å lagre brukerdata på Hamar. Men blir det egentlig noe tryggere å bruke appen av den grunn?
Farvel til Facebook Det var én bestemt grunn til at Skatteetaten bestemte seg for å logge seg av Facebook: Personvern.
Forbrukerrådet klager inn Meta for omfattende lovbrudd Forbrukerrådet og syv andre forbrukerorganisasjoner klager inn Meta for en rekke brudd på personvernlovgivningen.
Mener de ser en økende trend med «pay or okay»-løsninger i sosiale medier Tobias Judin og Datatilsynet frykter at det å måtte betale for sitt eget personvern skal bli den nye normalen. Nå ber de Det europeiske personvernrådet (EDPB) om å ta tydelig stilling.
Dette sier mediebyråene om Meta-betaling Carl-Adam Sjölander i OMD sier at de har mistenkt endringen en stund.
Full strid om annonse-løsninger: – Blir oppgitt Schibsted og Amedia er enige i at de fremdeles har ting å jobbe med. Likevel mener de at mulighetene for å annonsere hos norske medier bør være svært attraktive.
En annonsekampanje slipper ut 5,4 tonn CO₂ – Derfor hyller TRYs SoMe-sjef nye bærekraftsregler – Man får et varig konkurransefortrinn.
Dropper Meta-annonsering: – Vi vil være på riktig side av både jussen og etikken Flere store norske annonsører velger bort plattformen.
Meta ilagt kjempebot av EU Meta er ilagt en bot på 390 millioner euro for å ha brutt EUs personvernlover på Facebook og Instagram, opplyser Irlands datatilsyn.
Kan få gigantbot: EU sier nei til Metas annonsemodell EUs datatilsyn, European Data Protection Board (EDPB), skal i forrige uke ha bestemt at Meta bryter GDPR når de krever at brukere må akseptere målrettede annonser basert på deres persondata for å bruke selskapets plattformer.
Tre ting du må tenke på før du går på TikTok «Det kan være legitime grunner for å være til stede på TikTok, men man må ikke gå i fella hvor man mener at man ikke utgjør en forskjell », skriver Nikolai Norman Andersen.