Cookiedøden avlyst – igjen: – Vi har brukt årevis på noe som aldri skjer Etter fem år med lovnader om en cookiefri fremtid, trekker Google nok en gang i bremsen. ANFO, Adform og OMD frykter at utsettelsen vil forsinke nødvendig innovasjon – og sende feil signal til markedet.
Nå kan du lage KI-genenererte podkast-episoder på norsk Google lanserer flerspråklig støtte i NotebookLM – nå kan du lage podkastlignende episoder av innholdet ditt på norsk.
Statsrådene om svarene fra tek-selskapene: – Fortsatt mye å gå på Karianne Tung og Kari Nessa Nordtun ba om en oppdatering fra Meta, Snapchat, TikTok og Google. Dette synes de om svarene de fikk.
Google snur igjen – dropper både cookie-stopp og samtykkevalg Etter fem år med løfter om å fase ut tredjepartscookies og gi brukerne mer kontroll, bekrefter Google at de likevel ikke går videre med planene. Det blir verken utfasing eller ny samtykkeløsning i Chrome.
Ministeren etterlyste svar fra tek-selskapene. Dette fikk hun tilsendt Meta, TikTok, Snapchat og Google måtte svare på hva de gjør for å beskytte barn og unge på plattformene sine.
– Bryter loven Nettbutikker som bruker Googles prisverktøy bryter markedsføringsloven, ifølge Forbrukertilsynet.
Dentsu Norge sikret eksklusiv tilgang til Googles nye AI-verktøy for videoproduksjon – VEO-2 vil sette en ny standard for kreativitet og effektivitet, sier Paal Fure.
5 ting kommunikatører bør vite om AI i 2025 «AI er ikke bare en kuriositet lengre. De digitale assistentene bør tas på alvor og integreres i kommunikasjonsarbeidet», skriver Adam Tzur.
Karl Phillip Lund spår om fremtiden: – Vi må å eksperimentere mer «2025: Google faller fra tronen, sosiale medier forbys for barn, og AI endrer spillereglene», skriver Karl Philip Lund
Lager KI-podkast om hver Facebook-venn:– De fleste synes det er litt ko-ko Kreativ leder i Dinamo, Eirik Stensrud, hyller Facebook-vennene sine – én podkastepisode av gangen
Tredjeparts-cookies er en døende løsning du bør forlate nå «Ikke vent til det er for sent: Derfor må dagens markedsførere omfavne førstepartsdata før 2025 for å unngå å tape terreng i et cookieløst landskap.», skriver Preben Standal.
Google gjør helomvending: – Skuffende nyheter Mens mange lenge har begynt å bevege seg bort fra å være avhengige av tredjepartscookies, har Google nå snudd opp ned på sitt fire år gamle løfte og skrinlagt planene.
Kunstig intelligens byr på store gevinster for Norge – men vi kan tape 280 milliarder årlig Generativ AI alene har potensial til å øke Fastlands-Norges BNP med 320-350 milliarder kroner innen ti år. Venter vi for lenge, kan de største verdiene gå tapt, viser en ny rapport fra Google.
Vil ha reklame-forbud på digitale plattformer Kari Elisabeth Kaski (SV) mener det er paradoksalt at reklame mot barn forbys på TV, mens det er fritt frem på nettbrett.