– Etterspørselen etter å lære mer om KI er enormt stor – Skyhøyt langt over alle andre ting bransjen ønsker å lære seg framover.
Tanker om 2025 og fremtiden «Det som er så fint med å mene og spå om fremtiden er jo at ingen arresterer deg om du sier noe som er feil. Her er det rett og slett høy takhøyde for eventuelle bommerter», skriver Jan Morten Drange i dette innlegget.
Ny undersøkelse: 1 av 4 annonsører tror KI betyr færre medarbeidere Bransjen spår at kunstig intelligens vil føre til færre ansatte og sparte utgifter.
KI-fakta, elefanter i rommet, og litt til «Elefanten i rommet er en nødvendig omstilling, og jobber og funksjoner som blir borte eller endret. Både på kundesiden og hos samarbeidspartnerne», skriver Jan Morten Drange i dette innlegget.
Nesten halvparten av redaktørene sier de føler seg presset av annonsørene Redaktører oppgir at de i flere tilfeller har opplevd forsøk på påvirkning fra de som kjøper annonseplass.
Anbudsveilederen slanket kraftig – ANFO-sjefen endelig fornøyd Kritiserte anbudsveilederen for å være for omfattende – nå sier Jan Morten Drange seg fornøyd med kortversjonen.
Dette mener annonsørene om Mediebyråforeningens nye anbudsveileder – Kompensasjon løser ikke byråenes frustrasjon.
ANFO-sjefen kritisk til nye pitche-føringer: – For omfattende Ny veileder skaper diskusjon mellom bransjeforeningene.
Elon Musk-krangel setter en stopper for brand safety-initiativet Brand safety-initiativet GARM settes på pause.
ANFO-sjefen om nedslående rapport: – Ganske skuffet Jan Morten Drange synes det er synd at store internasjonale selskaper soper inn annonsekronene foran øynene til redaktørstyre aviser.
Derfor dropper JCP å være med på kontroversiell pitch – At kriteriene her er såpass snevre gjør det uaktuelt for oss å delta på denne
Byråvalg er konkurs: – Vi hadde for få kunder Tjenesten som skulle hjelpe merkevarer med å velge byrå er historie.
Pitch-prosessen tok et halvt år: – Var på forskjellig sted Like før påske var pitch-anbefalingene fra Kreativt Forum og ANFO klare. Partene deler sine oppfatninger om samarbeidet.
Nå er de i mål: Her er pitch-anbefalingene fra KF og ANFO I fjor høst ble det varslet at Kreativt Forum, ANFO og Mediebyråforeningen skulle komme med felles anbefalinger til byråkonkurranser. Nå er to av organisasjonene i mål.
Prisutdelingene merker de tøffere tidene Det blir sendt inn færre bidrag til årets viktigste reklamepriser. Gullblyanten merker og nedgang i antall som kommer på festen.
TikTok i Norge: Dette kan det bety for annonsørene TikTok skal komme nærmere og bli mer tilgjengelig for norske annonsører. Hva kan det bety?
Hva koster kreativitet egentlig? «I stedet for å diskutere pitching og timepriser, gjerne med negativt fortegn, burde vi kanskje heller snakke om forretningsmodeller, verdiøkende prosesser og verdibasert prising?», skriver Jan Morten Drange.