Ny KI-løsning skal effektivisere annonsekampanjer Adform lanserer produkt som skal gjøre programmatiske annonsekampanjer mer effektive.
Cobrief vil revolusjonere anbud – vokser uten å hente penger – Nå har vi de aller fleste byråene på kundelisten.
Legger seg flate etter kvinnedagsinnlegg: – Kan ikke forsvare det Tre menn, ingen kvinnelige ansatte – men fem KI-genererte «kolleger». Da Well Told gratulerte de kunstige kvinnene sine med kvinnedagen, ble det kalt både «umusikalsk» og «helt feil signaler». Nå beklager byrået.
Svenske GK-topper starter eget KI-byrå – Vi ser et tydelig hull i markedet for skalerbar og strategisk kommunikasjon som sparer tid og leverer resultater.
Rekordhøy kompetansemangel i Norge – hva betyr det for kommunikasjonsbransjen? Mange søker seg til kommunikasjonsroller, men kravene endrer seg. Rekruttere ser et gap mellom utdanning og arbeidsliv, Kommunikasjonsforeningen merker økt etterspørsel, og utdanningen tilpasser seg nye behov.
Anorak-prosjekt får internasjonal oppmerksomhet: – Har levd sitt eget liv Anorak, Eidsiva og fotballklubben HamKam har laget en fotballtrener basert på kunstig intelligens. Nå er det blitt omtalt i flere internasjonale medier.
inzpire me åpner plattformen – vil øke budsjettene som går til influenser-bransjen inzpire me, en nordisk plattform for samarbeid mellom annonsører, influensere og managements, åpner nå plattformen og gir annonsører gratis tilgang.
Nå er Wepost lansert: – Det føles fantastisk Benjamin Bekken og resten av gjengen bak Wepost er endelig i mål med lansering. Nå kommer jobben med å selge inn KI-plattformen.
– Etterspørselen etter å lære mer om KI er enormt stor – Skyhøyt langt over alle andre ting bransjen ønsker å lære seg framover.
5 ting kommunikatører bør vite om AI i 2025 «AI er ikke bare en kuriositet lengre. De digitale assistentene bør tas på alvor og integreres i kommunikasjonsarbeidet», skriver Adam Tzur.
Kan KI erstatte Kvinneguiden?– Designsjef lanserer KvinneGuidePT Erik Sandsmark, design director i Klingit, har skapt engasjement på LinkedIn med sin satiriske KI-løsning, KvinneGuidePT – komplett med kjerringråd, skrivefeil og overdreven emojibruk.
AI - en hemmelig kollega? «30. november markerte det vi kan kalle 2-årsdagen for at generativ kunstig intelligens ble tilgjengelig for folk flest. På bare to år har nesten 9 av 10 som jobber med kommunikasjon og markedsføring begynt å bruke teknologien. Faktisk oppgir 4 av 10 at de daglig benytter verktøy som for eksempel ChatGPT, Copilot eller Midjourney», skriver Ole Janzso i Teft i dette innlegget.
Hvorfor skylder vi alltid på AI? «I reklame- og kommunikasjonsbransjen ser vi stadig at AI-teknologi blir syndebukken når noe ikke går som planlagt. Dårlige bilder? AI sin feil. Lite engasjerende innhold? AI sin feil. Denne typen reaksjoner, som vi ser i debatten rundt Friele-kampanjen, er rett og slett en avsporing», skriver Fredrik Pettersson i dette innlegget.
Norge henger etter på KI: – En kommunikasjonsutfordring Norge ligger lengst bak i Norden på KI-adopsjon, men Microsofts nye kommunikasjonsdirektør vil tette gapet gjennom opplæring og inspirerende historier.
Raser mot Friele sin KI-julekampanje: – Mangler innsatsen budskapet fortjener Fotograf og markedsfører reagerer kraftig på at Friele bruker kunstig intelligens i årets julekampanje.
Lager KI-podkast om hver Facebook-venn:– De fleste synes det er litt ko-ko Kreativ leder i Dinamo, Eirik Stensrud, hyller Facebook-vennene sine – én podkastepisode av gangen
TRY sine pinlige KI-tabber TRY snublet grovt da de glemte å sette budsjett på sin studieveileder for UiB. Og Skodas «Blåtur»-tjeneste viste seg å være alt annet enn handikapvennlig.
Dette er Schibsteds oppskrift på en vellykket kampanje Delte vinneroppskriften på konferanse i Bergen.