Svingdøren: – Viser man fram kundelisten slipper velgerne å lure på hvilke interesser denne politikeren har Den tidligere Rødt-lederen mener «svingdøren» mellom politikken og PR-bransjen er skadelig for demokratiet. Han får støtte fra to statsvitere.
Torgeir Micaelsen jobbet med 157 kunder i Try. Så gikk han til toppjobb i politikken Den tidligere Try-rådgiveren valgte å returnere til politikken for noen uker siden.
PR-byråene avslører: Slik jobber de for å påvirke politikere To byråer forteller om vidt forskjellige taktikker.
Mener lobbyistene begynner for sent med å påvirke budsjettet Maria Østerhus Lobo og Daniel Torkildsen Lea i Zynk tror mange kan være tidligere ute med å jobbe for å få mer ut av statsbudsjettet.
«The Dark Side» krever flomlys på Stortinget «Vi kommunikasjonsfolk blir gjerne anklaget for å jobbe i det skjulte, men i spørsmålet om åpent lobbyregister er det ikke vi som nekter å skru på lyset», skriver Anne-Lise Mørch von der Fehr.
Slik brukte de lobbyisme og kommunikasjon til å snu milliardvedtak Sveinung Skjong-Arnestad og gjengen i FFO kunne ikke finne seg i utformingen på de nye togene. Da bestemte de seg for å ta grep.
Grøtta Grav om sin nye jobb: – De trengte en sterk personlighet Den tidligere Farmen-programlederen er svært fornøyd med sin nye stilling i Motvind Norge.
– Det er blitt en myte om at det er greit å angripe oss. Det er noe vi må jobbe med Nå skal Kommunikasjonsforeningen finne ut hvor godt omdømme kommunikatører egentlig har.
Dette mener de er Norges mektigste lobbyister Sjømat Norge leide inn ekstern hjelp da de fikk sin store seier. i 2019. Ketil Raknes sier at en lobbyist skal være en politikers beste venn, men lederen for myndighetskontakt i Fornybar Norge sier man av og til må kjefte på politikerne.
Slik jobber de flinkeste lobbyistene Ketil Raknes: – Politikerne forstår ikke alltid i hvilke grad de blir påvirket.
Ingen blir overbevist av en kranglefant «Sinne, avbrytelser, skriking og pekefingre. Kranglefanter vinner sjeldent fram i livet, spesielt ikke i politiske dragkamper», skriver Henrik Pettersen Sunde.
Tech-gigantene har brukt 350 millioner på å påvirke politikere – til nå i år Bruker enorme summer for å stoppe nye lover.
Teknologigiganter har det høyeste lobbybudsjettet i EU Fersk rapport advarer om at dette kan føre til at teknologiselskaper får dominere debatten.
Høyskolen Kristiania lanserer ny bachelorgrad - vil undervise om lobbyisme og politisk kommunikasjon – Det som skiller oss fra de tradisjonelle statsvitenskapelig studiene er at vi tar spranget over til å revurdere hva lobbyisme er, og ser det på en annen måte.
Åpenhet om lobbyvirksomhet «Stadig flere land har innført reguleringer de siste årene. Etter 25 år med debatt, er det på høy tid at norske politikere gjør det samme», skriver Anne Therese Gullberg i Kruse Larsen.
Hvert år inviterer SV til gratis lobbytrening: – Stor pågang Ønsker at de som ikke har råd til PR-byrå skal lære hvordan man kan ta kontakt med politikerne på egen hånd.