DSA håndhevet i EU: Norge venter på implementering av nytt regelverk – Det er på tide at vi får slike reguleringer, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Unge krever en tryggere digital oppvekst Bedre forbrukervern, styrket rettssikkerhet og økt medvirkning fra barn og unge selv. Dette er noen av kravene som Medietilsynets ungdomsnettverk presenterer for barne- og familieministeren under Arendalsuka.
Disse vil bli kommunikasjonsdirektør i Medietilsynet 19 søkte på stillingen, men så trakk 1/3 av søkerene seg.
Medietilsynet: Massivt reklametrykk mot barn og unge i sosiale medier – Tallene dokumenterer at barn og unge utsettes for et enormt kommersielt press, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Sju fikk advarsler for brudd på regler om reklame, sponsing og produktplassering – Advarslene ble gitt i tilfeller hvor det tidligere enten var gitt veiledning om reglene eller det var så klare brudd at det var naturlig å reagere med sanksjon, sier Medietilsynets direktør.
Medietilsynet støtter forbud mot målrettet markedsføring mot unge – Vi mener imidlertid det er uhensiktsmessig å forby målrettet markedsføring mot alle.
Medietilsynet sier ja til å åpne for politisk reklame på tv – Nordmenn bruker mindre tid på tv, og mer tid på digitale medier, der formidlingskraften er minst like sterk. Derfor er argumentene for et fortsatt reklameforbud på tv betydelig svekket.
Fire av ti 13–14-åringer får porno-reklame på nett Flere oppgir å få reklame for porno via tjenester som Google og TikTok: – Vi forventer at de globale plattformene iverksetter strengere tiltak, sier Mari Velsand i Medietilsynet.
Halvparten av dei unge har fått reklame for produkt for slanking og større musklar – Det er eit stort problem når så mange barn og unge får slik reklame. Vi fryktar at dette kan bidra til større kroppspress, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Nedgang for Snapchat og TikTok blant de yngste Færre av de yngste bruker Snapchat og TikTok nå enn for to år siden. Det viser Medietilsynets nye undersøkelse «Barn og medier 2022».
Medietilsynet: Ulovlig spillreklame må stanses Reklamen for utenlandske pengespill på Discoverys kanaler må stanses, ifølge Medietilsynet. Discovery vurderer å ta saken til retten.
Medietilsynet avdekket ti regelbrudd i fjor På sine 25 tilsyn avdekket Medietilsynet ti regelbrudd i 2021. Kun Discovery ble sanksjonert.
Hat og sjikane skal aldri være greit «Det er på tide å ta et oppgjør med deler av det ytringsklimaet vi har fått i sosiale medier. Vi kan ikke snu ryggen til og håpe at det går over.»
Det må bli enda enklere for influenserne å følge reglene «Vi kan ikke legge opp til at en ung influenser som virkelig ønsker å følge alle reguleringer og lover, må ha et innføringskurs i juss for å unngå å tråkke feil.», skriver Medietilsynet-direktøren.
En av ti unge er blitt lurt til å kjøpe noe på nett Minst én av ti unge oppgir å ha blitt lurt til å kjøpe noe på internett, viser Medietilsynets undersøkelse om kritisk medieforståelse.
Det er forskjell på VG og Facebook «Ståle Lindblad og jeg blir nok ikke enige om hvordan globale teknologiselskaper kan reguleres, og det trenger vi heller ikke bli. Men det er behov for noen avsluttende kommentarer fra Medietilsynets side.»
Algoritmene setter Medietilsynets kompetanse på prøve Hvordan VG velger ut annonsene de viser deg vet vi ingenting om. Er det dette hemmelighetskremmeriet Mari Velsand vil til livs?
Algoritmene setter demokratiet på prøve «Å si at teknologi-gigantene er de beste til å løse de samfunnsmessige utfordringene som er oppstått på grunn av deres dominerende posisjon, er en for enkel tilnærming.», skriver Medietilsynet.