Fra mål til resultater: Kunsten å måle langsiktig effekt av kommunikasjon «Nøkkelen til vellykket langsiktig kommunikasjonsarbeid ligger i balansen mellom det vi kaller resultatmål og effektmål», skriver Torunn Sæth og Simen Kjær i dette innlegget.
Det er bra at Eivind Trædal misliker LinkedIn! «Etter å ha fulgt Trædal i årevis på Twitter (X) og Facebook, har jeg stor forståelse for at han misliker LinkedIn – det er rett og slett ikke rett forum for hans type ytringer», mener Rune Jevne Sjøhelle i PWC.
Derfor misliker jeg LinkedIn så mye «Det er få ting jeg synes er mer uutholdelig enn å være i en sosial setting der alle opptrer smiskete og skrytende samtidig som de fortier seg selv i møte med spennende og/eller kontroversielle temaer», skriver Eivind Trædal i dette innlegget.
Når lillebror må vokse opp «Jeg er selv storebror. Og selv om jeg hater å innrømme det, har jeg ofte latt meg inspirere av lillebroren min», skriver Zeshan Idris.
Hvorfor lykkes noen B2B-bedrifter, mens andre stagnerer? «Hva skiller egentlig vinnerne fra dem som aldri når toppen?», spør Ashkan Parvizian i dette innlegget.
Hvordan fortelle om bærekraft på en måte som engasjerer? «Å bruke begrepet «bærekraft» uten konkret innhold bør du styre unna. (Ja, jeg vet – jeg bruker ordet selv akkurat nå)», skriver Elisabeth Aandstad Ekheim.
Vi går en tøff tid i møte «Det spesielle for meg, og for mine fantastiske kolleger i kommunikasjonsteamet, har vært å jobbe intenst med planlegging, produksjon, koordinering og gjennomføring av denne krevende kommunikasjonen, samtidig som vi selv rammes av kuttene», skriver Bjørn-Martin Bache Nordby
Ikke tenkt på Arendalsuka ennå, sier du? «Da er du sent ute! Men fortvil ikke, her er noen gode fjellvettregler», skriver Christine Spersrud Haug.
Kan Trump påvirke mangfoldsarbeidet i Norge? «Med Pride-måneden som nærmer seg, blir det spennende å se hvilke selskaper som et overfladisk markedsføringsstunt», skriver Ester Conings Vanvik.
Det handler ikke om å dekke over, men om å løfte frem det som løftes kan «Jeg kjenner meg ikke igjen når bransjen blir beskyldt for å tåkelegge eller drive med skjult agenda», skriver Synnøve Vindheim Svardal i dette innlegget.
Betraktninger fra en som har vært på LinkedIn-kurs «Jeg har hørt at man skal skrive en post om at man har vært på LinkedIn-kurs, så her kommer en post om det jeg husker at kursholderen sa at man skal tenke på når man bruker LinkedIn», skriver Roar Dalmo Moltubak.
Det de ikkje kommuniserer betyr noko «Det du ikkje kommuniserer betyr like mykje som det du kommuniserer», skriv redaktør Yngve Garen Svardal i denne kommentaren.
Kommunikasjon som motkraft til tidsånden «Følelsen av at tidsånden er en helt annen, vokser bare dag for dag.», skriver Marit Øimoen i dette innlegget.
Schibsted kutter, skal vi bry oss? «350 årsverk skal vekk i Schibsteds norske og svenske mediehus. Hva betyr det for oss som jobber med kommunikasjon? », spør Anne-Lise Mørch von der Fehr seg i dette innlegget.
Tanker om 2025 og fremtiden «Det som er så fint med å mene og spå om fremtiden er jo at ingen arresterer deg om du sier noe som er feil. Her er det rett og slett høy takhøyde for eventuelle bommerter», skriver Jan Morten Drange i dette innlegget.
Bedrifter: Når ble det greit å behandle SoMe som en reklameplattform? «La meg være ærlig. Sosiale medier er ikke laget for å bombardere folk med tilbud», skriver Sandra Storm i dette innlegget.
Dette er trendene vi tror vil prege 2025 «Hvem hadde trodd at innholdsåret skulle starte med blitskrig og krangling om innholdsproduksjon på restaurant? Ikke vi! Allikevel tør vi å spå et par innholdstrender vi tror kommer til å prege 2025», skriver Sara Strand og Ida Solem.
– Faget er vanskeligere, men folka som utøver det er viktigere enn noen gang «Er vi som jobber i markedsføringsbransjen masochister?», spør Camilla Kim Kielland, byråleder og rådgiver i Morgenstern reklamebyrå, i dette innlegget.