Kampen for de frelste – hvorfor politisk reklame virker, selv om den ikke virker «Har du sett en politisk reklame i denne valgkampen og tenkt: Det var et bra argument, jeg tror jeg skifter parti og stemmer på avsenderen av denne reklamen i stedet?», skriver Jens E. Kjeldsen.
– Enten bør loven endres, eller så bør den opphøre Christian Schjelderup i Pressure mener forbudet mot politisk reklame ikke gir mening i 2023.
Fagforbundet stoppet valg-reklamer på strømmetjenester: – Vil ikke utfordre forbudet Fagforbundet har flere reklamefilmer i ulike strømmetjenester før lokalvalget. Nå har de besluttet å ikke lenger bruke Viaplay og TV 2 Play.
TikTok: En plattform med politikk, men uten politikere? «Denne uken kom nyheten: Departementene og Stortinget forbyr TikTok på tjenestetelefoner, og samme beskjed får folkevalgte i flere av landets kommuner. TikTok, som var en av suksessformlene fra det danske valget i høst, er nå i hardt vær i Kongeriket Norge», skriver Christian A. Schjelderup.
Tiden er overmoden for et frislipp av politisk reklame «Så kom dagen endelig. Dagen hvor Medietilsynet sa ja til å åpne for politisk reklame på TV. Og det eneste problemet jeg har med det: Dette skjer ti år for sent», skriver Christian A. Schjelderup.
Medietilsynet sier ja til å åpne for politisk reklame på tv – Nordmenn bruker mindre tid på tv, og mer tid på digitale medier, der formidlingskraften er minst like sterk. Derfor er argumentene for et fortsatt reklameforbud på tv betydelig svekket.
Kommisjon vil fjerne forbudet mot politisk reklame Ytringsfrihetskommisjonen anbefaler at dagens forbud mot politisk reklame oppheves.
Algoritmene setter demokratiet på prøve «Å si at teknologi-gigantene er de beste til å løse de samfunnsmessige utfordringene som er oppstått på grunn av deres dominerende posisjon, er en for enkel tilnærming.», skriver Medietilsynet.
Medienes hemmelighold av politisk reklame «Hvor mye bruker partiene på politisk reklame i de tradisjonelle mediene? Det vil ingen fortelle oss», skriver Ståle Lindblad.
Vi trenger større åpenhet om bruk av personlige data Globale teknologiselskaper sitter på store mengder data om norske velgere. Dataene brukes til å målrette politisk reklame, men hvor bør grensene gå?
Medietilsynet: – De unge oppfatter politisk reklame i sosiale medier som en viktig kilde til informasjon Men det er og økt skepsis blant velgerne til å bruke personlige data til målrettet politisk reklame.
Google opphever forbud mot politiske annonser Selskapet påpeker samtidig at det fortsatt er forbudt å spre annonser som inneholder falske påstander og villedende informasjon.