Byrået bak Northugs burger-avtale om idrett og sponsing av usunne produkter: – Ikke gjort i desperasjon Tidligere langrennsstjerne Martin Johnsrud Sundby mener langrenn og godteriprodusenten Nidar ikke passer sammen. Han er også skeptisk til avtalen mellom tidligere lagkamerat Petter Northug og Burger King.
Kjemper mot klokka for å lande avtaler: – Ingenting er enkelt i dagens marked Hopp forlenger sponsoravtalen med Toyota, men har fremdeles et stykke igjen for å nå målene sine.
Tid for å skru på sponsorkrana – ikke kutte «Jeg vil utfordre toppledere til å ta seg en «strafferunde» og se med nye øyne på sine sponsorstrategier og finne måter å styrke bedriftens identitet og samfunnsansvar», skriver Gunnar Glavin Nybø.
Markedssjefen er tydelig: – Ikke lenger nok å være god i idretten sin Thomas Harstad mener det har skjedd store forandringer som gjør at idrettsutøvere er nødt til å henge med for å bli attraktive for sponsorer.
SoMe-eksperter: Slik kan idrettsprofilene tiltrekke seg sponsorer De mener det finnes flere veier til målet ved hjelp av sosiale medier.
Stjernen mener utøverne må gå i seg selv Skiforbundet har mistet flere viktige samarbeidspartnere på sponsorsiden. Nå etterlyser en av de største stjernene handling fra utøvernes side.
Slik skal de jobbe for å erstatte gigant-sponsorene: – Kanskje skal vi rigges litt annerledes Skiforbundet har en jobb foran seg etter at Equnior og Sparebank 1 bestemte seg for å avslutte sine sponsoravtaler.
Trekker seg som toppidrett-sponsor – avviser at de ikke får nok for pengene Equinor skal endre kursen i sponsorarbeidet sitt. Som konsekvens av det må Skiforbundet og Fotballforbundet se seg om etter nye inntektskilder.
Ekspert reiser større spørsmål om sponsor-trend: – Usikker på om de får verdi for pengene Equinor avslutter samarbeidet med både Skiforbundet og Norges Fotballforbund. Flere mener de vil slite med å finne erstattere på sponsormarkedet.
Ekspert: Dette blir Braathens utfordring på sponsormarkedet nå Lucas Braathen skal heretter konkurrere for Brasil, og er i full gang med å finne nye sponsorer.
Mener omdømmet står på spill: – En situasjon med bare tapere Ingen kommer godt ut av konflikten innad i hopplandslaget, ifølge eksperter.
Slik forklarer de hopplandslagets sponsor-trøbbel – Mangler profiler Hoppsporten ligger etter andre idrettsgrener kommersielt sett, mener ekspert.
– Stjernehåndtering blir stadig viktigere. Der har Skiforbundet mye å lære Skiforbundet må bli flinkere til å tenke langsiktig for å unngå at sponsor-konflikter med utøverne blir til offentlige krangler, mener kommentator.
Mener Skiforbundet framstår som amatører. Dette sier forbundet selv Skiforbundet kunne kommunisert annerledes og kommet mye bedre ut av situasjonen rundt Lucas Braathen, mener eksperter.