Mangfoldsdebatten:
Reklamebyrå med gratistilbud: – Vår «helhvite» bransje kan virke skummel
- Vi må bli flinkere til å vise at vi er en attraktiv bransje for folk med annen bakgrunn, sier Simen Braathen i Brunch.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Inspirert av en artikkel i forretningsmagasinet Fast Company tilbyr reklamebyrået Brunch å ta på seg pro bono-oppdrag for bedrifter drevet av mennesker med minoritetsbakgrunn.
Det er et tiltak byrået satt i gang med i etterkant av bransjens mangfoldsdebatt som stormet i sommermånedene.
- Ikke gjort over natta
Det var i et nyhetsbrev med tittelen «Hvordan kan vi bidra til mer mangfold?» at byrået presenterte tilbudet.
– Vi, som veldig mange andre, da debatten i sommer blomstret opp, gikk i oss selv for å se hvordan det sto til, sier kreatør og en av grunnleggerne bak Brunch, Simen Sadeghi-Braathen, til Kom24.
De brukte tid på å lese seg opp og snakke med familie og venner med minoritetsbakgrunn for å se etter hva de kunne bidra med.
– Én ting som gikk igjen var noe så enkelt som at vi må være tydeligere på at vi faktisk bryr oss, og ønsker å gjøre noe med det. Vår «helhvite» bransje kan kanskje for noen virke skummel og ugjennomtrengelig, og vi vil være åpne og vise hvor vi står.
Og legger til:
– Vi tror ikke det er gjort over natta, men det er viktig å vise at man ønsker en endring.
- Tilbudet står fortsatt
Sadeghi-Braathen forteller at de i Brunch jobber mye med organisasjoner og startups. Han nevner blant annet Care, Blå Kors og Hold Norge Rent.
– Vi tenkte derfor at et slikt initiativ passet bra, og er noe vi faktisk kan gjennomføre.
Brunch-partneren kan fortelle at de fikk god respons på tilbudet i nyhetsbrevet, og at de fikk napp. Byrået har hjulpet bedriften Sandwich Brothers med et filmprosjekt.
Sandwich Brothers er en liten bedrift som produserer og selger økologisk sandwich-is. Deres ansatte har bakgrunn fra flere ulike land med et felles mål om «et mer mangfoldig og inkluderende arbeidsliv».
- Vi er et lite byrå og vi har den kapasiteten vi har, men tilbudet står fortsatt og vi oppfordrer flere til å ta kontakt, sier han.
– God vilje i reklamebransjen
Flere i bransjen har uttalt at man må endre måten man rekrutterer på, og at det i en ansettelsesprosess er flere tiltak som kan gjøres.
- Mitt inntrykk er jo at det er mye god vilje i reklamebransjen. Jeg tror det er mange som liker å se på seg selv som progressive og åpne mennesker, men vi må også bli flinkere til å vise at vi er en attraktiv bransje for folk med annen bakgrunn, sier han.
Sadeghi-Braathen forteller at de nå er nøye med å legge ut alle stillinger, slik at alle kan sende inn en søknad.
- Reklamebransjen er liten. Jeg tror det er viktig at man ikke bare ringer noen man allerede kjenner, da det fører til at man ansetter en som er lik seg selv. Det er viktig å gi alle en mulighet til å søke, og at man er åpen til sinns når man ser gjennom søknadene, avslutter han.