Gambit utvider i Stavanger: – Opparbeider oss en kompetanse det kanskje ikke er like lett å bygge opp i Oslo
Slik er det å jobbe med kommunikasjon i oljebyen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det er snart 10 år siden Gambit etablerte kontor i Stavanger og Stavanger-sjef Henrik Arnestad Salthe kan fortelle at de har opplevd en økt oppdragsmengde i regionen.
I følge Arnestad Salthe har byrået klart å slå rot i Stavanger og foreløpig klart seg «greit» gjennom pandemien.
Beredskapskompetanse
Salthe forteller at de jobber både lokalt, nasjonalt og internasjonalt fra det lille kontoret.
– Jeg tror både jeg og de andre på kontoret her kjenner på at vi får jobbet godt lokalt med saker og aktører, og siden vi er en del av Gambit får vi også ta del i det nasjonale miljøet i tillegg til at vi jobber med kunder internasjonale nivå. Det er nok litt unikt, sier han.
Videre forteller han at de fleste kundene er mest opptatt av å få kortreist kompetanse.
– Det er nok mange som opplever at de får kompetanse her i Stavanger som er helt på linje med det som man kan få i Oslo.
- En del av av sakene vi jobber med er lokale saker, og da er det noe med det å forså det politiske miljøet, den lokale debatten og tidsånden her kombinert med å kunne dra på en veldig bred erfaringsbase, sier han.
Her til lands har Gambit H+K kontorer i Oslo og Stavanger. Salthe forteller at han vanligvis reiser frem og tilbake mellom de to byene.
- Vi får en fri flyt på tvers av kontorene. Det gjør at vi får en «best of both worlds» tankegang. Du får god kompetanse begge plasser, og kan henvende deg til det andre kontoret dersom det trengs.
Han trekker frem at Stavanger er en viktig industriby, og han forklarer at de jobber som beredskapsvakter for oljeselskaper som har behov for det.
– Sånn sett opparbeider vi oss en beredskapskompetanse det kanskje ikke er like lett å bygge opp i Oslo. Erfaringen vi har fra å gå vakt for oljeselskapene er erfaringer vi kan bruke når vi hjelper andre bransjer, sier han.
Leverer i gode og dårlige tider
Han tror at én av grunnene til at de har klart å holde det gående i Stavanger så lenge er fordi de har levert tjenester i gode tider og i dårlige tider.
– I gode tider kan vi levere tjenester slik som employer branding, mens i dårlige tider hjelper vi kundene med omstilling og endringsledelse, forklarer han.
– Så gjaldt det å snu seg rundt da korona kom og vi måtte hjelpe selskaper i krise. Businessen går opp og ned, men tatt i betraktning at dette har vært en global krise har vi klart oss veldig fint, sier han.
Han forteller at da koronaen kom jobbet de mer med kortsiktige prosjekter, og krisehjelp og beredskap.
- De langsiktige prosjektene ble satt litt på pause da koronaen kom, men mitt inntrykk er at vi nå er mer tilbake til en form for normal.
– Må ikke skarre
Kontoret i Stavanger teller fem ansatte. Tre faste på fulltid, og to faste frilansere.
– Stavanger er en liten by og jeg tror ikke nødvendigvis vi blir noe større enn dette. Ambisjonene handler heller ikke om størrelse, men om at vi er en aktør som bidrar med kompetansen regionen trenger, sier Salthe.
Nylig ansatte de jærbuingen Ingrid Vervik Salte. Hun er ansatt i en prosjektlederstilling og skal jobbe med digital kommunikasjon og krisekommunikasjon.
Lederen av Stavanger-kontoret forteller at det er en fordel med et lokal nettverk når du skal jobbe der, men at det slettes ikke er avgjørende.
– Du må ikke ha skarre-r for å jobbe her, avslutter han lattermildt.