Henning er ny kommunikasjonsdirektør i Vestre Viken HF
– Skal vi beholde tilliten må vi også være åpne om ting som ikke er bra.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det sier Henning Aarset, ny kommunikasjonsdirektør i Vestre Viken HF.
Flere helseforetak har de siste årene strammet inn på hva slags informasjon de deler med omverdenen og blir ofte kritisert for å være for lukket og for dårlige til å kommunisere med omverdenen.
Aarset mener hans nye arbeidsgiver er veldig åpen.
– Omfatter mye mer enn folk tror
– Innbyggerne må ha tillit til oss. Skal vi beholde tilliten må vi også være åpne om ting som ikke er bra. Jeg opplever Vestre Viken som et veldig åpent og transparent helseforetak, det ønsker jeg at vi skal fortsette med, sier han.
Han mener de har en god balanse mellom det å gi ut informasjon og det å sikre personvern, samt sikre tillit og trygghet for pasienter, pårørende og ansatte.
Aarset har lang erfaring som journalist og har jobbet i blant annet VG, NA24, Drammens Tidende og Kommunal Rapport. Etter mange år byttet han side og gikk over til å jobbe med kommunikasjon. Da har han jobbet som nettansvarlig i Difi, og vært seksjonsleder og redaktør for helsenorge.no.
– Kommunikasjon i det offentlige omfatter mye mer enn det folk tror. Pressehåndtering utgjør en svært liten del av jobben vår, sier han.
Han sier at oppdraget deres er å sikre at virksomheten er åpen, tydelig og tilgjengelig. De skal nå ut til, og involvere alle berørte parter.
– Stiller utrolig høye krav til oss
– I tillegg skal vi aktivt informere om rettigheter, plikter og muligheter. Innbyggerne skal få den informasjonen de trenger, og de skal forstå den informasjonen de får slik at de kan ta gode egne valg, sier han.
Det siste året har han jobbet med koronakrisen og har merket det enorme trykket det kan føre med seg.
Da Norge stengte ned pekte helsemyndighetene på helsenorge.no som myndighetenes hovedkanal ut til publikum. Normalt har helsenorge.no i snitt 3,9 millioner besøk i måneden. I mars 2020 spratt besøkstallet opp til 10,1 millioner.
– I krisesituasjoner har du plutselig veldig mange mennesker som leter etter informasjon. De må finne det de trenger, og forstå det de finner, slik at de tar riktige valg i en presset situasjon. Det stiller utrolig høye krav til oss som skal formidle. Spesielt når mye av informasjonen blir produsert fortløpende og endres hyppig, sier han og legger til at han er utrolig takknemlig for det gode samarbeidet Norsk Helsenett har hatt med Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet i denne perioden.
I den nye jobben kommer han til å jobbe mye med strategi for morgendagens sykehus.
Teknologi og kommunikasjon
– Vi blir flere, vi blir eldre, vi lever lengre med sykdom og vi forventer mer av helse- og omsorgstjenestene. Samtidig har vi begrenset med ressurser og personell. En bærekraftig helsetjeneste i fremtiden forutsetter, ifølge nasjonal helse- og sykehusplan, at vi utnytter mulighetene teknologien gir, bruker kompetansen hos de ansatte best mulig og løser oppgavene så effektivt som mulig. I dette bildet har kommunikasjon en viktig plass. Både i møtet mellom pasient og behandler, men også i utviklingen av tjenestene, sier han.
Han skal og støtte de andre i foretaksledelsen innenfor kommunikasjon. I tillegg skal Aarset lede stabsområdet sitt som består av to avdelinger. Det er en kommunikasjonsenhet og et dokumentsenter.
Fremtiden for en kommunikasjonsdirektør i det offentlige tror Aarset kommer til å handle om innbyggernes evner til å forstå, vurdere og bruke informasjon om egen helse.
– Befolkningen sin helsekompetanse er ifølge Helsedirektoratet lav. Vi som jobber med kommunikasjon kan bidra til å forbedre denne situasjonen i tett samarbeid med helsepersonell, sier han.