Anne-Berit Herstad er ny kommunikasjonsdirektør i DFØ
Dette ønsker hun å bidra med i den nye jobben.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Tidligere denne våren ble det kjent at Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) var på utkikk etter ny kommunikasjonsdirektør. Nå er det kjent at Anne-Berit Herstad har kapret denne stillingen.
Herstad tar over stillingen ettersom nåværende kommunikasjonsdirektør, Ruth Høyland Jønsrud, har fått jobb som ny kommunikasjonsdirektør i Jernbanedirektoratet.
– Hvorfor ville du ha denne jobben?
– Samfunnsoppdraget inspirerer meg. Jeg har selv vært i staten og sett norsk statsforvaltning innenfra i 22 år. Jeg er stolt og har alltid følt meg privilegert av det. Det å dykke inn i norsk forvaltning og bidra i arbeidet med effektiv ressursbruk i staten og til at staten jobber for god styring, organisering og ledelse, synes jeg høres veldig givende ut, sier hun og legger til:
– I tillegg ønsker jeg å bidra i DFØs arbeid med gode brukeropplevelser i digitale tjenester, så staten kan jobbe smart og effektivt. Det å få opp samfunnsdebatten om ledelse og effektiv måltstyring blir også interessant.. På det området gjør DFØ både undersøkelser og rapporter, men gir også veiledning, kompetanseheving og kurs inn mot statlige virksomheter.
Vil bidra med dette
Den nye kommunikasjonsdirektøren i DFØ kommer fra stillingen som avdelingsdirektør i kommunikasjonsavdelingen i NAV. Der jobber hun i dag med NAVs mediearbeid og med å fremme NAV som en kunnskapsrik samfunnsaktør.
Med seg har hun også erfaring fra andre steder i forvaltningen, blant annet som kommunikasjonsdirektør i Lånekassen og kommunikasjonssjef i Fiskeri- og kystdepartementet.
Herstad forteller at hun i Lånekassen jobbet mye med digitale løsninger, klart språk og gode brukeropplevelser. Kunnskapen hun opparbeidet seg derfra, ser hun frem til å ta med inn i den nye stillingen i DFØ.
– Jeg synes det er gøy å jobbe med digitale løsninger og å forbedre forbrukeropplevelser. DFØ har mange digitale løsninger for DFØs kunder, som stort sett er staten, og dette er løsninger som folk bruker fortløpende i sin arbeidshverdag. Det ser jeg også frem til å bidra med.
Fra Lånekassen og NAV tar hun også med seg brukerperspektivet.
– Det å hele tiden jakte på å ha god kommunikasjon og gode løsninger for de man er til for. Samtidig må vi lete etter gevinster, for brukeren og for staten, i form av gode brukeropplevelser og besparelser for staten.
Hun tror også at hennes tid fra jobb i departement er nyttig bagasje.
– Ti år fra departement er nok viktig kompetanse å ha med seg i DFØ. Det å forstå hvordan departementene tenker, hva de står i og hva som driver dem.
Bygge en felles kultur
– Hva blir mest utfordrende i den nye jobben?
Hun peker på at DFØ har fått utvidet ansvar de siste årene.
– Det er kanskje utfordrende, men også noe av det jeg gleder meg mest til, det å bidra til at vi får til ett DFØ og en god intern kultur. Det blir veldig gøy, avslutter hun.
Herstad vil rapportere til direktør i DFØ, og inngå i DFØs ledergruppe. Som leder for kommunikasjonsenheten vil hun samarbeide tett med toppleder og avdelingsdirektørene for tjenesteområdene. Hun vil lede en kommunikasjonsavdeling med 11 ansatte.
Hun tiltrer stillingen den 1. september 2021.