Dette vil Equinors kommunikasjonsavdeling oppnå under ONS
– Det har vært en viktig jobb som har krevd mye fra kommunikasjonsavdelingen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(STAVANGER): – Vi har ikke harde KPI-er, men alt vi gjør er med hensikt å bygge tillit og støtte til selskapet
Det sier Anniken Haugen Jebsen, merkevaredirektør i Equinor til KOM24.
ONS-messen (Offshore Northern Seas) blir denne uken arrangert i Stavanger og er en av verdens viktigste møteplasser for energibransjen, Equinor selv definerer messen som et av de viktigste corporate eventene som selskapet deltar på i år.
– Spiller på strengene vi kan
Det er Jebsen som har hatt ansvaret for selskapets stand, sammen med Rannveig Stangeland som er ansvarlig for kommunikasjon norsk sokkel for Equinor, når hun ikke jobber med ONS.
– Det som er viktig her er å møte folk. Vi snakket om hvor mye hitech skal vi ha, hvor mye fancy ting skal vi ha, hva skal vi vektlegge? Vet du hva, nå kan vi endelig møte mennesker igjen, sier Jebsen.
Stangeland kaller ONS for et høydepunkt og sier at tanken bak standen er at de skal vise seg fram som et brett energiselskap.
– Standen er veldig åpen og lys og vi vil snakke om fortiden og det som skjer nå, viktigheten av oljen og gassen som vi leverer til Europa som roper etter energi og samtidig vise hva vi er i gang med når det kommer til fornybar og klimaløsninger. Det er det vi ønsker å få fram når folk kommer for å besøke oss, forteller hun.
Alt i alt er de over 100 stykker som går i turnus for å være tilgjengelig på standen, det er alt fra geologer, teknologer til de som jobber med karbonfangst og lagring.
Og selvsagt har de et stort kommunikasjonsteam i sving.
– Der spiller vi jo på det strengene vi kan, sier Jebsen.
De har hatt fire-fem stykker fra kommunikasjonsteamet i sving for å få realisert selve standen.
I tillegg har de Silent theatre som er fem Equinor-samtaler der ulike ledere og ansatte i selskapet samt partnere kommer for å snakke og publikum står rundt med headset på seg for å høre hva som skjer på scenen.
Tanken deres med de samtalene er å prøve å utvikle et program som kan være med og konkurrere med det som skjer på de store scenene ellers.
Vil skape forståelse
– Det har vært en viktig jobb som har krevd mye fra kommunikasjonsavdelingen, sier Jebsen.
I tillegg til dette har de et kampanjeelement der selskapet er synlige rundt om i Stavanger i forbindelse med ONS der de takker Stavanger for energien de har fått på papir og rundt omkring i bybildet.
Som om ikke det var nok arrangerer Equinor og den berømte hagefesten, som Stavanger Aftenblad tidligere har skrevet at er festen du ikke takker nei til, der rundt 800 personer samles. Equinor er og medsponsor til ONS Young.
Målet deres med det hele er å møte så mye folk som mulig. Derfor har de blant annet mange ledere som er ute for å treffe de rette folkene.
– Vi er ute etter å skape forståelse for kompleksiteten i energiomstillingen og hva som faktisk kreves for å få det til. Vi vil bygge en oppfatning om et selskap som har kompetansen og løsningen for den framtiden vi ønsker å gå til, men også et selskap som oppleves som inviterende til å være med på endringen. det er viktig, sier Stangeland og legger til at standen er enkelt utformet, nettopp for å være inviterende til samtaler med alle som ønsker å bli kjent med selskapet.
Jebsen sier at de vil måle resultatene i flere typer KPI-er, som for eksempel til å telle hvor mange headset som har vært i bruk, hvordan kampanjen har truffet og hvordan postene deres i sosiale medier har gjort det.
– Men dette går inn i en større strategi om hvordan vi bygger fortellingen rundt oss som selskap og hva det er vi ønsker å bidra med i energiomstillingen, sier hun.