Kruse Larsen med kontor i Trondheim: – Oslo blir litt usentralt for oss
Mener selv de er det største byrået i Norge innen fiskeri og havbruk.
(Trondheim):– Utgangspunktet har vært praktisk. Meg og Mette har bodd i Levanger og flyttet hit høsten 2021. Lisbeth har bodd mye i Nordland, men har kjøpt seg pendlerleilighet i Trondheim grunnet barn og barnebarn. Og så har vi tenkt; Kan vi slippe og reise til Oslo hver dag i uken? Er det mulighet til å bygge business med utgangspunkt i Trondheim?
Det sier Bjarne Håkon Hanssen når vi møter han på kontorene til Kruse Larsen i Trondheim.
Høsten 2021 åpnet de kontorene sine i Kjøpmannsgata i Trondheim og der har nå fire rådgivere sine kontorer.
Største innen fiskeri og havbruk
Bjarne Håkon Hanssen er nestoren og partner i byrået. Med seg har han kona Mette Nilstad, som like før jul ble partner i selskapet. Hun er leder for helseteamet i byrået.
Med seg har de tidligere statsråd Lisbeth Berg-Hansen, som og er styreleder samt tidligere statssekretær og politisk rådgiver i fiskeridepartementet Veronica Pedersen.
– Vi har sett at vi er et selskap som er mye i Distrikts-Norge og har mange kunder der. Da har vi resonnert oss fram til det at det er et praktisk utgangspunkt for de kundene vi har å ha en base i Trondheim, sier Hanssen.
Blant kundene de har er både Norges Fiskarlag og Sjømatbedriftene, begge med hovedkontor i Trondheim.
– Det er artig for oss å matche dem ved å ha et kontor der de er. Og det er klart at fiskeri og havbruk er jeg rimelig sikker på at vi er det største kommunikasjonsbyrået innen. Vi jobber jo med en rekke havbruksbedrifter, råfisklagene og har en del kunder innen hvitfisk. Da er Oslo litt usentralt, sier han og ler.
– Oslo er litt usentralt
Bjarne Håkon Hanssen mener at det at de er nær distriktene gjør dem til bedre rådgivere.
I tillegg har de erfaring fra å sitte i kommunestyrer, fylkesting, som Stortingsrepresentanter og i regjeringsposisjon.
– Det å jobbe innen fiskeri og havbrukssektoren er jo jævla artig, for det er jo sykt trøkk der. Det skjer utrolig mye der, både med tanke på politiske rammevilkår, men det er og mange ufortalte historier. Det er strategisk, langsiktig kommunikasjon som er relativt små selskap som er fortellinger som det vil gagne selskapet å få ut, mener han.
Og der en pølseselger mener flere burde kjøpe flere pølser mener Bjarne Håkon Hanssen at det bør være helt naturlig å kjøpe tjenester av et kommunikasjonsbyrå.
Det gikk over et halvt år fra de etablerte kontoret sitt i Trondheim til de kunne ha sine første fysiske kundemøter på kontoret, grunnet koronapandemien. De mener det likevel gikk bra og at de har fått kunder bare for de er plassert i byen. Og der er de ganske aleine om å jobbe med det de gjør i skjæringspunktet politikk og næringsliv.
Samtidig innrømmer han at det er langt fra sikkert at de hadde etablert seg i byen om de ikke hadde hatt tilknytningen som de faktisk har.
– Jeg tror nok ikke at vi hadde etablert oss her og bygd det opp fra scratch om ikke vi var etablert her. Så jeg er litt usikker på hvor strukturelt det er. Men jeg er i hvert fall sikker på at det var klokt av oss å ta det skrittet, sier han.
Men selv om de har base i Trondheim er de i hovedstaden flere ganger i uken. Der spiller de blant annet inn podkasten Podkast uten portefølje.
Utgangspunktet for den var at Hanssen og kona Nilstad hadde en pod kalt Helsedebatten som lansert i forbindelse med helsesatsingen deres. I tillegg hadde Jan Erik Larsen sin egen podkast i forbindelse med valget.
Markedsfører seg selv
Da satt de der med to podkastkonsept som de fant ut at de skulle slå sammen.
– Vi er opptatt av samfunnsdebatten, lidenskapelig engasjert i det, selv om vi ikke er aktive i partipolitikken. Så er vi opptatt av å bruke en del ressurser på å markedsføre oss selv, sier han og mener at det å fortelle om seg selv gjennom en podkastserie er fornuftig anvendelse av penger.
– Og så er det artig å jobbe med. Det er gamle sirkushester her, så business og pleasure er ikke så dumt å kombinere av og til da, sier han.
Han sier at de prioriterer både nyhetsbrev og podkast veldig høyt.
– Hva får dere ut av det?
– Vi har tro på at det å pleie venner og kunder og interesserte over tid er bra for oss. Å vise at vi følger med i samfunnsdebatten, at vi har gode refleksjoner, at vi er interessert, at vi har kunnskap. Det å spre det er bra for oss og vi tror det er bra for kundene våre å være oppdatert at de da er bedre evner å aggere på egen virksomhet enn om de er uopplyst, sier han.