Instagram-bok hedres av Fast Company: – Jeg tror ikke på det å gjøre noe nytt bare for å gjøre noe nytt
Gyldendal og forfatteren ønsket å engasjere flere unge til å lese litteratur. Dermed oppsøkte de målgruppen der de er - på Instagram.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Gyldendal og kommunikasjonsrådgiver og forfatter Alexander Kielland Krag utga i fjor det som nok er verdens første roman på Instagram. Nå har de vunnet pris i Fast Companys årlige prisutdeling World changing ideas.
– Det er utrolig stas, sier Krag og forteller at dette er et prosjekt som han tenkte på i godt over et år før boken kom ut.
Det er romanen «Dette blir mellom oss» som har dratt seieren i land i kategorien media og underholdning.
Denne saken er også omtalt av NRK.
I løpet av 45 dager la Gyldendal ut kapitler fra boken ut på Instagram Stories. Romanen ble fortalt gjennom korte tekster, bilder og musikk. For å få med seg hele historien var derfor leseren nødt til å følge med hver dag. Grunnen til at det ble gjort på denne måten er for å forsøke engasjere de unge til å lese litteratur.
– Det er også et prosjekt det var knyttet usikkerhet til ettersom man forsøker å utfordre og gjøre noe helt nytt i en bransje som har for vane å være ganske tradisjonell, sier han og legger til:
– Jeg kom inn som debutant med et ønske om å gjøre noe annerledes. Sånn sett føles det ut som om jeg gikk på limpinnen. Å få internasjonal anerkjennelse, i tillegg til å allerede ha fått mye anerkjennelse innenlands, er utrolig kult.
Å skrive bok for en plattform som Instagram var en ny måte å drive historiefortelling på for forfatteren.
– Vi har en målgruppe som ikke leser så mange bøker. Da jeg fikk idéen om å publisere boken på Instagram, i tillegg til vanlig bokformat, kom fort tanken om å lage et større visuelt univers enn bare tekst, sier han og legger til:
– Aller viktigst er det å hele veien holde teksten så kort som mulig, og i enkle avsnitt.
I den fysiske printversjonen av boken er det også lite tekst og korte avsnitt, men den skal appellere til en målgruppe som antagelig er mer leseglade og er derfor uten bildene.
– Stort handlingsrom
– Du jobber til vanlig som kommunikasjonsrådgiver i Fremtind. Hvorfor hadde du lyst til å skrive bok?
– Jeg har alltid vært opptatt av ord, tekst, kommunikasjon og hvordan vi forholder oss til andre mennesker. Det er også det romanskrivingen handler om. Det er nok tettere bånd mellom kommunikasjonsjobben og romanskrivingen enn man kanskje tenker, men så klart i romanskriving finnes det et uforholdsmessig stort handlingsrom. Når man er vant til en åtte-til-fire- jobb, der man er nødt til å holde seg til kommunikasjonsplaner, føles det som en stor omveltning. Sånn sett er det ganske ulikt.
– Hva kan andre kommunikasjonsfolk lære av dette med å tørre utfordre og gjøre noe nytt?
– Noe av det viktigste er at man må ha et klart mål. Jeg tror ikke på det å gjøre noe nytt bare for å gjøre noe nytt. Når vi vet at det er mange unge som stadig leser mindre, gjelder det å tenke seg til hvordan et samfunn vil se ut med unge som ikke leser og hvilke konsekvenser det vil ha. Da må vi finne ut hva som skal til for å få unge til å lese og nå leseren der de er.
– Generelt er kommunikasjonsrådgivere ofte folk i organisasjoner og selskaper som er tidlig på for å gjøre ting på nye måter. Det kan bli tatt i mot både godt og dårlig, men det å være tydelig på mål og løsning tror jeg er er det viktigste.
– Viktig å eksperimentere
Krag forteller at han føler seg heldig som samarbeidet med et forlag som turte ta en slik sjanse.
– Hvordan turte dere dette?, spør vi kommunikasjonssjef Camilla Brusland i Gyldendal.
– Vi har gjennom lang tid sett at lesing blant unge går ned. En del av vårt samfunnsansvar er å bidra til å finne løsninger på det. Egenverdien av lesing, hvordan man tolker ting, resonnerer og skaper mening med ord er viktig. Å lese er noe annet enn å bare konsumere noe visuelt, og kan fungere som en slags motvekt til alt som går fort. Da er det viktig at vi stiller oss spørsmålet om hvordan vi skal møtet den utfordringen. Vi kan ikke bare stå og se på at det skjer. Vi skal ikke påberope oss at vi har løsningen, men vi synes det er viktig å eksperimentere.
– Ta utfordringen på alvor
Kommunikasjonssjefen forteller at noe av det mest spennende med å publisere historier i sosiale medier er dialogen med publikum.
– Underveis fikk vi tilbakemeldinger fra leserne, noen stilte spørsmål i Instagram-postene. På den måten får vi utvikle historien sammen med leseren, sier hun og forteller at det blant annet var en av leserne som ville se bildet av hunden «Boffe». Da måtte et bilde av Boffe ordnes.
Ved å dele et kapittel dag for dag, fører det også til at «alle» leser samtidig.
– Lesing av bok er ofte en egenaktivitet, men ved å publisere på denne måten ble det plutselig mer som en serie man ser på sammen og snakker om. Det blir nesten mer som god gammeldags lesesirkel. Jeg vet ikke om leserne oppfattet det som en lesesirkel, men det gir nok en «community-følelse» som er spennende.
Kommunikasjonssjefen forteller at Gyldendal allerede gjør mye digitalt fra før av, og at rundt 40 prosent av deres omsetning kommer fra digitale prosjekter.
– Akkurat dette prosjektet har vært noe helt nytt og et samarbeidsprosjekt fra mange deler konsernet. Fra et kommunikasjonsfaglig perspektiv er dette viktig å få frem, fordi det viser at vi tar innovasjonsutfordringene som vi og bokbransjen står i på alvor, avslutter Bruseland.
TRY har bistått med rådgivning og prosjektledelse underveis.