Peder forlot byråverden i hovedstaden: – Sjansen for å bli en dyktigere kommunikasjonsrådgiver økte ved å flytte til Arendal
Byrået Innoventi har kun åtte ansatte, og i følge senior kommunikasjonsrådgiver Peder Tellefsdal bringer det å jobbe i et mindre byrå med seg flere fordeler.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– På et mindre sted kan jeg utvikle mitt nivå raskere og bedre enn i Oslo.
Det sier Peder Tellefsdal, som nå jobber som senior kommunikasjonsrådgiver i byrået Innoventi.
Tidligere i år flyttet han til sørlandsbyen Arendal etter tyve år i Oslo, der han blant annet har jobbet som senior account manager i Burson Cohn & Wolfe (BCW), som politisk rådgiver i Høyre og som stabssjef for byrådet i Oslo.
– Kan gi presise råd
En ting Tellefsdal opplever som en stor forskjell på de ulike arbeidsplassene, er at han i Arendal kommer tettere på kundene som han jobber med.
– Det er en annen tilgang til ledergrupper og de reelle beslutningstagerne i både privat og offentlig virksomheter, som gjør at jeg får tilgang på kunnskap på et strategisk nivå som jeg ikke fikk på samme måte i Oslo.
– Det er ikke så ofte du som kommunikasjonsavdeling, med mindre du er på et virkelig høyt nivå, slipper til på de reelle beslutningstagerne. Her får jeg tilgang på informasjon, og er tett på ledelsen i virksomheten hele veien, som gjør jeg at jeg kan gi bedre og mer presise råd.
I tillegg legger han til fordelen med å få mer varierte oppgaver.
– Med færre folk som skal betjene en stor portefølje av kunder, får man en mer spennende og faglig arbeidshverdag. I tillegg til det at jeg kommer tettere på kunder gjør at jeg får et større eierskap til de ulike prosjektene jeg jobber på, som igjen gjør at motivasjonen øker og man får lyst til å bidra litt ekstra, sier han og legger til at han på ingen måte snakker ned arbeidet som gjøres i Oslo, men at det er noen gode kvaliteter med å jobbe i et mindre byrå.
– På et mindre sted kan jeg utvikle mitt nivå raskere og bedre enn i Oslo. Så sjansen for å bli en dyktigere kommunikasjonsrådgiver økte ved å flytte til Arendal, sier han.
Innoventi, nøkkeltall de siste fem årene
Innoventi | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 |
Omsetning | 8 669 872 | 12 516 900 | 9 100 355 | 7 477 088 | 7 010 040 |
Byråinntekt | 6 503 696 | 8 457 796 | 7 265 955 | 5 528 366 | 5 973 398 |
Driftsresultat | 672 758 | 1 216 762 | 654 045 | 668 348 | 309 817 |
Resultat før skatt | 637 598 | 1 175 081 | 608 654 | 597 761 | 218 095 |
Fikk sjeldent adgang i Oslo
Tellefsdal forteller at han opplever at de som bestiller kommunikasjonstjenester i større organisasjoner og bedrifter, ofte er en kommunikasjonsavdeling eller en markedssjef.
– Da er du ofte på en armlengdes avstand fra styret og ledergruppen. Man har ett ledd i mellom. Her i Innoventi kommer du rett på beslutningstagerne, og kan hente innsikt direkte fra de som senere skal fatte beslutninger. Da, i alle fall når du er et etablert kommunikasjonsbyrå som har bygd opp tillit lokalt i over 35 år, slipper du til i et fora som jeg sjeldent fikk adgang til i Oslo.
Et prosjekt Innoventi nylig har jobbet med er Lydløs, en elbåt-festival, der målet er å skape en arena med den store samtalen om hva fremtidens båtliv kan være. Innoventi-rådgiveren beskriver Lydløs som «det kuleste prosjektet i verden».
– Det er en kjempeinteressant greie for en kommunikasjonsrådgiver, da det hele handler om en kamp om virkelighetsforståelsen. Vi ønsker å skape en arena for å vise frem ny teknologi, der vi kan samle hele bransjen og skape nysgjerrighet og interesse for fremtidens båtliv.
På et hypotetisk spørsmål om hva Lydløs-festivalen ville vært dersom det var et stort, ikke lokalt, byrå som sto for arbeidet bak, svarer Tellefsdal følgende:
– I et lite samfunn som Arendal har du mulighet til å skape felles dugnadsånd for en stort lokalt arrangement og Lydløs er et samarbeid med flere lokale aktører. Festivalen har sponsorer fra lokalt næringsliv som ser at dette har betydning og verdiskapning fremover, og i tillegg har Arendal en lang maritim historie, så location i seg selv er spennende, sier han og legger til:
– I en større by hadde det kanskje ikke vært like lett å rigge arrangementet på samme måte. I dette prosjekter gjør Innoventi alt fra design og til tradisjonelt PR-arbeid. Vi gikk inn i dette uten noe annet enn et ønske om å skape noe og heller satse på at det ble business ut av det etterhvert. Det er kult, og også noe som kunne vært gjort i Oslo og, men den felles begeistringen på tvers av kommune og næringsliv gjør nok at Lydløs har gode kår akkurat her, sier han.
For mens Tellefsdal i tidligere byråjobber har opplevd å kun skape i overflaten, får han nå dypdykke ned i prosjekter.
– En undervurdert del av det å være kommunikasjonsrådgiver er å ta seg tid og ha muligheten til å forstå forretningsmodellen til virksomheten du jobber for. Det er helt avgjørende for å kunne være en god rådgiver, avslutter han.