Lanserer nytt kommunikasjonsbyrå i Stavanger
Skal hjelpe selskaper med å ta ut potensiale de allerede sitter på.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Helt i starten av 2022 smeller vi til, sier gründer Frode Sandal til KOM24.
I flere år har han drømt om å starte noe eget, og nå går drømmen endelig i oppfyllelse. Snart lanserer han og gjengen du ser på bildet kommunikasjonsbyrået Hike i Stavanger.
– Byråets fokus vil være å hjelpe selskaper med både intern og ekstern historiefortelling. Vi skal finne de gode historiene – og utnytte potensialet i kommunikasjonskonseptene som allerede eksisterer i selskapene.
Sandal har en fartstid rundt 20 år som journalist og innen kommunikasjon, og har de siste årene vært innleid i Solv AS, Kulturkompaniet og NorSea. Det skal ha fortsette med, selv om han snart kan kalle seg byråleder.
– Jeg er utrolig stolt over at Solv og Kulturkompaniet vil være med. Sammen skal vi bygge dette selskapet som tar utgangspunkt i grensesnittet mellom intern- og eksternkommunikajson ved å gjøre samspillet så sterkt som mulig.
Sandal begynte sin karriere som journalist og vaktsjef i Fædrelandsvennen og Rogalands Avis, deretter gikk turen til Sparebank 1 SR-Bank, hvor han var informasjonssjef i flere år og jobbet med gründerprogrammet «Gründerhub».
Superenkel forskning
– De siste årene i banken jobbet jeg tett sammen med mange gründere og så hvordan de jobbet. Drømmen om å starte noe eget fikk mye næring i denne perioden. Og selv om det er mitt initiativ å starte Hike, er jeg utrolig glad at jeg ikke står helt alene.
Både Solv AS og Kulturkompaniet AS er medeiere i selskapet – og bidrar blant annet med sitt kontaktnettverk, kompetanse og kunnskap. For å kartlegge ulike målgrupper og behov, ligger det ifølge Sandal «superenkel forskning» bak.
– Jeg har vært utsolgt de siste årene hvor jeg har jobbet for meg selv. Mange selskaper sier selv at de ikke er gode nok på internkommunikasjon, og både Solv og Kulturkompaniet rapporterer om slike tilbakemeldinger.
Hike-gründerens visjon er å utnytte potensialet i historiene som allerede finnes internt i selskapene.
– De fleste sitter på en skatt, uten å være klar over det. Vi gleder oss til å gå på skattejakt i deres egne skap og skuffer for å vise de hvordan de kan oppnå bedre resultater og en enda bedre kultur i selskapet gjennom god intern – og eksternkommunikasjon.
Et forsømt og traust intranett er en fellesnevner for mange bedrifter tror han.
– Jeg tror mange har litt dårlig samvittighet fordi det ligger så mange muligheter på intranettet. Forvandlingen starter ofte innenfra og her har de aller fleste et enormt potensiale som ikke utnyttes til det fulle, mener han.
– Klart det måtte bli Hike!
Hike-sjefen håper byrået, som flytter inn hos Solv på Forus utenfor Stavanger, raskt teller mellom fem og ti ansatte.
En blanding av erfarne og nyutdannede vil utgjør den beste miksen, tror han.
– Selvfølgelig trenger man erfaring, men sultne unge kommunikasjonsrådgivere har også sin plass i Hike.
Og selv om det ligger en enkel forskning bak behovet for kommunikajsonsbyrået, har han klokketro på at byrået har en god fremtid.
– Vi har en god kundebase allerede – og flere nye selskaper har meldt sin interesse. Dette blir spennende!
Forklaringen ligger også i navnet.
– Jeg har tenkt på navnet i lang tid; hva skal barnet hete? Svaret kom i en bratt fjellskråning i nydelige Olden, på vei opp til en foss med det blågrønne vannet bak meg. Jeg elsker å gå tur og være i bevegelse sammen med andre. Vi ønsker å jobbe tett sammen med kundene våre, over tid. Og vi må være i bevegelse. Klart det måtte bli Hike!
Byrået vil være en viktig del av Solv og Kulturkompaniet sine leveranser i fremtiden.