Nord DDB leverte de beste tallene siden 2014 – slik klarte de det
Inntektene stupte i flere år. Men nå ser det stadig lysere ut for den norske virksomheten til Nord DDB.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Etter de dårlige 2018-resultatene har den nye ledergruppen jobbet med å sikre et solid operativt rammeverk og økonomisk stabilitet som er bærekraftig. Dette har gitt et solid grunnlag for forbedring av produktet vårt.
– Jeg er fornøyd med hvor raskt denne snuoperasjonen ble oppnådd. Jeg er takknemlig til kundene våre for troen på oss og for teamet mitt for å gripe muligheten til å være med på å bygge et nytt Nord DDB.
Det sier Eddie D'Sa, byråsjef for Nord DDB.
Inntektene stupte
Byrået har vært gjennom en rekke krevende år etter et toppår i 2014 med rundt 90 millioner i inntekter og et årsresultat som endte på 10,8 millioner i pluss til bunnåret 2018 da de gikk med hele 9,4 millioner kroner i minus etter å ha omsatt for 60 millioner kroner.
Ledergruppen ble da byttet ut og på høsten 2018 hadde Eddie D'Sa sine første dager på jobb i byrået etter flere år i start up-verdenen.
Siden da har tallene sakte, men sikkert blitt bedre til å så vidt gå i pluss i 2019, til å gå med millionen i pluss i 2020 og til slutt med 6,9 millioner i pluss i 2021.
Selskapets driftsinntekter økte med 14,3 millioner i fjor og endte på 76,8 millioner kroner og byråinntekten endte på 43,7 millioner kroner. Det er en økning på 5,5 millioner kroner på ett år.
Slik forklarer D'Sa framgangen deres.
– Det har vi unngått
– Kreativitet som ikke driver effekt, der det eneste målet er å vinne kreative priser for byrået, er noe vi har unngått. Vi har vært ekstremt fokusert på å hjelpe kunder med å oppnå sine resultater. Og ved å gjøre det, vil vi også oppnå våre resultater, sier han.
Han drar og fram relasjonen deres med kundene som han mener har vært en medvirkende faktor.
– Dette har ført til at teamet vårt har vært ekstremt flinke til å beholde kunder. Samtidig har vi hatt en fantastisk evne til å sikre oss nye kunder, sier han.
Blant kundene deres er McDonald's, Storytell og Ice. De sikret seg og Felleskjøpet mot slutten av 2021.
Fjoråret var første gang siden 2017 at eierne til Nord DDB kunne ta utbytte, det ble på litt over sju millioner kroner.
Vinner priser
– Det er viktig at vi fortsetter å hjelpe kundene med å nå sine mål ved å bruke «Smart Creativity». Det er også viktig at vi sikrer en god internkultur. De økonomiske resultatene er et resultat av begge disse snarere enn et mål i seg selv, sier han.
D'sa sier at utbytte ikke er et fundament i deres strategi.
– Vi tar sikte på å drive en trygg og sikker virksomhet for teamet vårt og for våre kunder, og gjør det vi trenger for å sikre en rimelig fortjenestemargin, sier han.
«Smart Creativity» er deres måte å tenke helhetlig på.
– Denne tilnærmingen er sannsynligvis grunnen til at vi er like vellykkede med å vinne priser for effekt som vi er for kreativitet. Som et eksempel har vi vunnet ANFO Effekt Grand Prix de siste to årene, samtidig som vi har vunnet gull i de kreative prisene.