102 personer vil ha jobben til Stig Arild
Selv har han kjøpt seg et småbruk og skal bruke tiden på å skrive bok og stå på ski. Nå står kandidatene i kø for å ta over jobben hans.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Vi er åpenbart ekstremt privilegerte. men det vi har forsøkt å tenke litt på er hvorfor er vi så populære, uten at vi har formulert noen klare tanker om det, sier Stig Arild Pettersen, kommunikasjonsrådgiver for Store norske leksikon (SNL).
100 søknader på en dag
Nylig hadde de ute tre stillinger, der en av de var for å overta hans stilling. Til sammen fikk de inn hele 333 søknader, der 102 av de var på kommunikasjonsrådgiverstillingen.
Bare siste dagen kom det inn over 100 søknader.
– Jeg var mer innstilt på kanskje 180–190 søknader. Jeg satt på søndag og det kom tikkende inn søknader hele tiden og med høy intensitet fra klokka 2350, forteller Erik Bolstad, sjefredaktør for SNL.
Bolstad og Pettersen er enige om at samfunnsdebatten de siste årene om fakta og kunnskap og kvalitetssikring av det og det å kunne ha tillit til ting har gitt en kraftig boost til det de driver med.
– Og så tror jeg merkevaren Store norske leksikon har blitt styrket noe vanvittig, sier Pettersen og peker på at kjennskapen blant for eksempel journalister og studenter har økt de siste årene.
– Vi har blitt mye mer relevante og dagligdagse i folks hverdag. Dermed har vi fått en så sterk merkevare at når folk ser at det er en ledig jobb her, blir de skikkelig, skikkelig giret, sier han.
Mange relevante søknader
Hver måned er det rundt 3,2 millioner unike brukere som er innom sidene og de regner med å komme opp i 120 millioner leste artikler i år, opp fra 106 millioner i 2020.
På søkerlisten finner de alt fra det til journalister, medieanalytikere, kommunikasjonsrådgivere, biblioteksjefer og designere. Og folk med markedsføring i porteføljen.
– Det er ikke sikkert at de treffer oss like godt som de som har jobbet i mediene eller jobber med kommunikasjon på universiteter og forskningsinstitusjoner, det ligger mye tettere på det vi driver med, sier Pettersen.
– Vi får så mange søkere som også har drevet med kommunikasjon og som er så utrolig relevant for hvordan vi jobber at da blir man lett utkonkurrert, selv om man er dyktig og har en bra bakgrunn, sier han.
Nå sitter de og gjør en grovsortering, før de etter hvert skal gå mer nøye gjennom hver kandidat og etter hvert kalle folk inn til intervju.
De er 14 stykker i redaksjonen til SNL, det er bare Pettersen som har kommunikasjon som en definert del av stillingen.
Men nå skal han slutte.
For han har kjøpt seg et småbruk i Møre og Romsdal som han har flyttet til.
Håper på variasjon
– Først skal jeg jobbe med et bokprosjekt som jeg har utsatt noen år, så skal jeg begynne med litt andre ting, uten at jeg har det helt klart for meg hva det blir enda. Men det blir å jobbe med kommunikasjon, sier han.
Men han slutter ikke før på nyåret i 2022.
– Vi håper at vi kan ha litt kunnskapsoverføring til den nye i stillingen. Det er flere som bidrar på kommunikasjonsbiten, men det er jeg som styrer det og tar initiativ på det, så det å få overlapp på tankesett, prosesser og kontakter og sånn tror jeg kan være veldig viktig, sier han.
Og så håper han at de kan få en kommunikasjonsansvarlig som ikke er prikk lik han selv.
– Det tror jeg er bra for SNL å ha noen med andre egenskaper enn det jeg har og en annen bakgrunn enn jeg har. Så er det fint om jeg kan supplere med de erfaringene jeg har, sier han.