– Jeg sitter alene med dette og jeg har ikke alle svarene, så jeg trenger derfor noen til å gi meg gode tips
– Allerede får megleren inn henvendelser angående tomter som ikke er lagt ut ennå. Det er ikke typisk for kommunene rundt oss.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg sitter alene med dette og jeg har ikke alle svarene, så jeg trenger derfor noen til å gi meg gode tips.
Det sier Marit Glæstad Sølvberg, fagansvarlig for tomteforvaltning i Levanger kommune.
De siste fire årene har Levanger kommune i Trøndelag brukt 527 000 kroner på reklamekampanjer i forbindelser med tomteområder. I kommunen jobber det ikke en eneste kommunikasjonsrådgiver, og det er Sølvberg som har holdt på med dette prosjektet.
– Jeg begynte i denne jobben for ti år siden. Da var tomtene kommunen lite annonsert. For å klare å få utflyttede levangsbygg til å flytte hjem igjen, måtte vi på nett. Det begynte med at jeg kjøpte tjenester på hver enkelt tomteområde, og etter hvert bygde opp en nettkampanje. I starten brukte jeg Finn.no, før jeg så gikk over til megler. Vi brukte også å annonsere i lokale aviser i starten, og til og med noe i Adresseavisen, forklarer hun.
Så kom ønsket om å bygge opp en egen profil for kommunen med rundt 20.000 innbyggere. Den skulle være gjenkjennbar, synlig og fengende.
– Når den (profilen red anm.) dukker opp skal utflyttede levangsbygg kjenne den igjen, forstå at her er det kommunen som selger tomter og kunne se hva som rører seg.
– Kunne vært profilert bedre
Slik ble boilevanger.no til. Et nettsted som viser en oversikt over tomter som er til salgs i kommunen, og informasjon om området.
– Hvorfor valgte dere bruke penger på dette?
– Vi vil få flere innbyggere til Levanger. Vi ønsker at unge folk skal bli boende og vi vil beholde arbeidskraft i kommunen. Så vet vi at mange flytter for å studere, da ønsker vi at de kommer hjem igjen når studiene er fullført og vil ønsker også andre innbyggere velkommen hit.
Kommunen har brukt Facebook noe for å fremme nettsiden, men kommunens egne hjemmeside har vært hyppigts brukt.
– Det er klart at nettsiden kunne vært profilert bedre og blitt mer kommunisert, men vi er bare i startgropen av nettsiden.
Levanger kommune til Wow Medialab: 2016-2020
År | Sum brukt |
2016 | 44 000,- |
2017 | 45 000,- |
2019 | 106 000,- |
2020 | 332 000,- |
De 527 000 kronene er betalt til Wow Medialab som holder til i Verdal. I dette prosjektet har de hatt ansvar for design og innhold til nettsiden.
– Jeg sitter alene med dette og har ikke alle svarene, så jeg trenger derfor noen til å gi meg gode tips og det har de gjort hele veien, sier Sølvberg.
Partner og grafisk designer i byrået Wow Medialab, Lina Haugen Solstad, forteller at de har laget nettsiden i samarbeid med Smart Media.
– Vi i Wow Medialab har stått for designet og innholdet. Vi har lagt vekt på bilder, dronensnutter og andre korte snutter for å vise det vakre Trøndelag, og området rundt. I tillegg har vi skrevet en god del positiv omtale av området i prospektene vi har laget, forteller Solstad.
– Ikke typisk
– Hvilken effekt fikk dere ut av disse reklamekampanjene?
– Vi selger ganske bra med tomter. De er så klart de sentrale tomtene som er mest populære. Jeg har lagt ut to sentrale felt de siste årene og begge er utsolgt, sier Sølvberg og legger til:
– Men det som er enda artigere er å selge i distriktene. Det går ikke like fort, men vi selger. Det gir oss mulighet til å utvikle grendene våres. Noe av det vi prøver å si med nettsiden, er at uansett om du bor her eller der i kommunen, så er du likevel en del av Levanger kommune. Det er bra uansett. Jeg synes vi har hatt god effekt, og får mer og mer respons. Allerede får megleren inn henvendelser angående tomter som ikke er lagt ut ennå. Det er ikke typisk for kommunene rundt oss.