Norsk teknologi vekker oppsikt i den svenske valgkampen
– Mange har tatt kontakt for å takke oss for filmen. Usedvanlig faktisk, og jeg tror det er fordi de føler at vi har gjort en innsats for å gi dem en personlig film
Denne artikkelen er over to år gammel.
«Hej Sofia», «Hej Magdalena», «Hej Fredrik».
Slik har den svenske statsministerkandidaten Ulf Kristersson fra Moderatarna sittet og lest inn navn etter navn etter navn som skal brukes i reklamer i den svenske valgkampen. Bak konseptet står teknologiselskapet SEEN, der Storm Communications er deleier. Teknologien er utviklet i Norge.
Nå har de personifiserte videoene vekket oppmerksomhet i svensk mediene og blant annet Expressen har omtalt dem.
Personlig brev med QR-kode
– Det første vi gjorde var en intern greie for å samle troppene og gi de 40 000 frivillige en energi boost, forteller landsjefen for SEEN i Sverige, Joachim Medalen, til KOM24.
Men den kampanjen som får oppmerksomhet nå er rettet mot de 160 000 svenskene som bor i utlandet.
Der har Moderatarna sendt et fysisk brev til alle svensker utenlands som man har en adresse på, med en oppfordring om å stemme i valget på Moderatarna. Brevet har en QR-kode som folk har skannet og kommet til en personlig video fra Ulf Kristersson. Videoen er tilpasset personens fornavn og hvilket land personen er bosatt i.
– Dette er en velgergruppe som er viktig og det er helt klart første gangen vår teknologi er brukt på denne måten, forteller Medalen.
Tidligere har både Arbeiderpartiet og Høyre brukt denne teknologien i Norge.
– Veldig godt motatt
Medalen sier de er veldig fornøyde med resultatene så langt.
– Det har blitt godt mottatt av velgerne og det er høyere enn det man ellers hadde forventet i gjennomsnittlig responsrate, sier han.
– Er dette en måte for dere å posisjonere seg til neste års valgkamp i Norge.
– Det skal jeg ikke kommentere på, jeg er ikke ansvarlig for SEEN i Norge. Men jeg ser at vår teknologi tas godt imot for denne typen kommunikasjon, både internt mot partimedlemmer og velgermassen, sier han.
SEEN ble startet i 2017 og selskapets egenutviklede teknologi skaper personifiserte videoløsninger, som brukes i den digitale kundedialogen av mange av Nordens ledende merkevarer, blant andre Coop, Nordic Choice Hotels, DNB og XXL. For mottakerne av videoene oppleves videoene personlige, slik at effekten blir vesentlig høyere enn ved nyhetsbrev og andre former for digital kundedialog.
Datum har en eierandel på 14,6 prosent i SEEN, mens investor Petter Stordalen eier 25,8 prosent gjennom Strawberry Equities.
Selskapene Storm Communications og Storm Holdings, som eies av Stordalen, Marius Parmann og Per Valebrokk, eier totalt 30 prosent av aksjene, mens Ronald Griffin (gründer og CTO) har 18,9 prosent og Martin Nerstad har 6,9 prosent. Flere ansatte i SEEN er også aksjonærer.
Får mange takk for filmen
SEEN i Sverige består av elleve mennesker med kontor på Södermalm. Der har de fokus på salg og markedsføring mens utviklerteamet sitter i Norge.
– Oslo og Stockholm har mer eller mindre en struktur og jobber som ett team, sier Medalen.
Han sier at dette er første gangen denne teknologien er blitt tatt i bruk i Sverige.
Moderaternas kommunikasjonssjef Martin Borgs sier han er fornøyd med teknologien og filmene.
– Mange har tatt kontakt for å takke oss for filmen. Usedvanlig mange faktisk, og jeg tror det er fordi de føler at vi har gjort en innsats for å gi dem en personlig film, sier han i en kommentar.
Han mener at denne teknologien har hjulpet dem å sikre seg velgernes oppmerksomhet.
– Normalt klikker du forbi en reklame så snart du får sjansen, men her ser du filmen på nytt og viser den til en bekjent eller to, sier Borgs.