Landets 60,000 10. klassinger er målgruppen for Forsvarets nye spill.

Ny «Forsvars-Kahoot» skal lære ungdom om Forsvaret

– Spillet er utarbeidet i tett samarbeid med elever og lærere.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det vi ønsker er å fortelle den yngre generasjonen om hvilke oppgaver vi løser og hvilke oppdrag vi har nasjonalt og internasjonalt. Det vi ser er at det er litt dårlig kunnskap om det, nå når vi gjennomfører litt færre skolebesøk og det er færre som gjennomfører førstegangstjenesten.

Det sier prosjektleder Britt Nordbø.

En avansert Kahoot

Gjennom det digitale kunnskapsspillet ASAP kan elever på 10. trinn nå lære mer om hvilke oppgaver Forsvaret løser, og få innsikt i hvilken rolle Forsvaret har i samfunnet.

Det interaktive spillet ASAP består av korte filmer, animasjoner, spillelementer og oppgaver som skal løses i grupper eller hver for seg.

Alle skoler kan nå ta i bruk kunnskapsspillet. Det er gratis og krever ingen forkunnskaper eller deltakelse fra lærerne. Spillet startes i en nettleser og gjennomføres i klasserom via et smartboard eller lignende.

– Elevene registrerer seg og svarer via mobil, nettbrett eller pc. Det er om å gjøre å svare raskt og riktig, det gir flest poeng. Det er som en avansert Kahoot, sier Nordbø.

Hun sier dette er noe Forsvaret har hatt planer om lenge.

– Det har ligget på blokken lenge at vi må ha et digitalt undervisningsopplegg, så har vi jobbet med finansiering, men så fikk man det til heldigvis, sier hun.

Gry B. Hauge og Britt Nordbø.

Nordbø sier at det er et spleiselag mellom ulike avdelinger i Forsvaret som har som ansvarsområde om å kommunisere og formidle til de yngre.

– Så de er bedre rusta og påkledd når de kommer til sesjon, forklarer hun.

Attraktiv måte å formidle

Det er rundt 60 000 10.-klassinger i Norge og målet er å nå ut til flest mulig. Men de er avhengig av at lærerne tar spillet i bruk.

ASAP dekker tverrfaglige temaer som demokrati og medborgerskap, og dekker flere av målene i læreplanen for 10. trinn. Gjennom spillet får elevene kunnskap om blant annet motstandskampen under andre verdenskrig, verneplikt, demokratiske verdier og dagens totalforsvar.

– Vi har prøvd å balansere og gjøre det til en attraktiv måte å formidle det på og vi får fram det vi vil, sier hun.

Hun sier at de til nå har fått gode tilbakemeldinger og til nå har de bare gjort en soft Launch. Utover våren kommer de til å kommunisere mer rundt spillet fra Forsvarets side.

– Vi må jobbe for å få det inn, den jobben vi begynner med nå. Vi mener det er fint å ta i bruk på vårparten når man gjort unna mye av pensum og det ikke er så mye trøkk fra tavla, sier hun.

Nordbø understreker at det ikke er snakk om noen markedsføring av Forsvaret.

– Vi prøver å objektivt formidle de oppgavene vi løser. Det er en oppgave vi har, sier hun.

Powered by Labrador CMS