Det er registrert 20 prosent færre biler til nå i år, enn samme tid i fjor. Det er en kommunikasjonsmessig nøtt for importørene.

Leveringsproblemer gir kommunikasjons­utfordringer for bilbransjen

Krig, korona og krise skaper fortsatt leveringsproblemer for bilimportørene. Noen bilmerker kan leveres på dagen, mens andre må vente til 2024. Vi har en kommunikasjonsutfordring, erkjenner deler av bransjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er vanskelig å være konkret når vi opplever såpass stor grad av uforutsigbarhet. Vi opplever at samarbeidet med forhandlerne våre som sitter nærmest kundene blir enda viktigere. I tillegg må vi være flinke til å forklare hvorfor ting er som de er fra sentralt hold, og direkte ut til kunder som venter på bilen sin.

Christine Eiken Winther er kommunikasjonssjef for Audi og Skoda hos Harald A. Møller, og fikk både leveringsproblemer, komponentmangel og nedstengte fabrikker i fanget da hun begynte i jobben sist vinter.

– Faglig sett er det en utfordring når man ikke kan være så konkret som man ønsker i kommunikasjonen ut til forhandlere og kunder. Samtidig opplever jeg at kundene i stor grad forstår problemet, sier hun tilKOM24.

Til nå i år har de to bilmerkene hun jobber for opplevd en nedgang på 12 prosent i nybilregistreringer.

– Vi står i en global krise på mange nivåer og den treffer alle bransjer. Vi opplever at selv om vi har lange leveringstider på noen bilmodeller så er forventningene en helt annen en tidligere. Kundene har større tålmodighet.

Transparent kommunikasjon

Winther får støtte fra kommunikasjonssjef Stian Thrane i Nissan Nordic.

Han understreker at det ikke har vært uvanlig med leveringstider opp mot halvannet år for tyske premium bilmerker. Men siden situasjonen er kjent opplever også Nissan forståelse blant kundene.

Thrane opplever også at det er en utfordring å nå ut med tydelig kommunikasjon rundt lanseringer.

– Vi er nok mer vage og bruker rundere formuleringer. Vi tar generelt mer forbehold når leveringskjeden er så usikker. Vi må forholde oss til mangel på komponenter, nedstengning av fabrikker, økte priser og usikkerhet som følge av statsbudsjettet, situasjoner som endrer seg raskt. Dette er også kundene godt kjent med, derfor er transparent kommunikasjon viktigere enn noensinne.

Henter seg inn igjen

Hos Volvo oppleves problemet mindre nå enn for et halvt år siden.

– Det har vært et utfordrende år, men vi har en grei leveringssituasjon på noen måneders ventetid avhengig av type bil man ønsker, og vi har også biler på lager for levering på en måned. Vi er i ferd med å hente oss godt inn igjen.

PR- og kommunikasjonsansvarlig Erik Trosby hos Volvo føler at situasjonen nå er oversiktlig, selv om han erkjenner at den kan endre seg raskt.

– Det er et sammensatt problem som handler om alt fra mangel på mikrochiper til nedstengte fabrikker i Asia som følge av Covid og kutt i produksjonen som konsekvens av krigen i Ukraina. Noen aktører i bilbransjen blir rammet mer enn andre, men Volvo er i mindre grad berørt akkurat nå enn tidligere i år, sier Trosby.

Volvo og Nissan opplever en nedgang på henholdsvis 45 og 43 prosent når det kommer til nyregistreringer i 2022, sammenlignet med 2021.

Lave registreringstall

– Mange av medlemmene våre opplever en stor grad av uforutsigbarhet. Vi lever fortsatt i en ekstraordinær situasjon og mange bilmerker har unormal lang ventetid, sier Ida Krag, sjef for kommunikasjon og myndighetskontakt hos Bilimportørenes landsforening.

Problemet er sammensatt, og de ulike importørene står i ulike situasjoner.

– Noen biler kan man få levert raskt, andre har lang ventetid og andre igjen har svært uforutsigbar leveringstid. Det kommer an på hvor spesifikk kunden er på krav til farge og utstyrspakker.

Registreringsstatistikken er vesentlig lavere enn normalt og gjenspeiler de lange ventelistene.

– Men hvis alle som hadde inngått avtaler hadde fått bilene sine, hadde registreringstallene også gått opp, sier Krag.

Powered by Labrador CMS