Daglig leder, partner og gründer i Sølvrev, Terje André Helgheim, sammen med påtroppende daglig leder Daniel Eikeland i «Bakgården». Lokalet på Bryggen pusses opp, og i Bakgården skal det skapes bakgårdsmagi i en avslappende sone for de ansatte.

Sølvrev skal satse inn mot byråbransjen

– Vi håper vi får jobbe med noen som har litt baller – det er krevende, men givende, sier daglig leder.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det lille produksjonsselskapet Sølvrev har kontor på Bryggen i Bergen og i Pilestredet i Oslo. KOM24 møter daglig leder, partner og gründer av selskapet, Terje André Helgheim på Bryggen. Han møter oss sammen med Daniel Eikeland, som overtar som daglig leder 1. mai.

– Det er tanke jeg har hatt rundt et halvt år, men bare hvis den rette personen dukket opp. Hvis ikke ville jeg fortsatt en stund til, forteller Helgheim.

Men plutselig dukket Eikeland opp, og da ble valget veldig enkelt.

– Ikke forsvarlig å gjøre så mye selv

Helgheim ser fram til å jobbe mer mot marked og kunderådgivning når den nye daglige lederen er på plass.

Hos Sølvrev bor det to gekkoer. Her viser daglig leder fram gekkoen, «Komodo».

– Det er det jeg trives best med, og det jeg også er flinkest til. Det handler om å slippe å ha på fire hatter til enhver tid. Nå har selskapet nådd en viss størrelse som gjør at det er mindre forsvarlig å gjøre så mye selv. Og det skal bli deilig å late som jeg forstår økonomi, slik jeg har gjort de siste seks årene, sier han spøkende.

Eikeland sier han er giret på å komme i gang, og har allerede inntatt lokalet på Bryggen for å gjøre seg godt kjent med selskapet før han tiltrer rollen som daglig leder.

– Jeg tror det er viktig å være med fra så tidlig som mulig for å få en «flying start».

– Tror vi har noe å tilføre byråbransjen

For i juni «gønner» de på.

– Ja, da skal vi satse inn mot byråbransjen. Nå føler jeg at vi har mestret mye gjennom å lage flere musikkvideoer for kjente artister, og vi har laget mye content med «How to»-videoer på YouTube og relativt enkle kampanjer. Men vi har ikke gjort så mye inn mot de store reklamebudsjettene som ofte de kreative byråene gjerne sitter på. Og dette området synes vi er spennende, sier Helgheim.

Han tror kombinasjonen av at de har jobbet med store musikkvideo prosjekter og den digital forståelsen de har opparbeidet seg vil komme godt med.

– Vi har laget videoer som ikke bare er fine å se på, men videoer som fungerer i forhold til formatet, lengden og kundereisen. Vi tror virkelig vi har noe å tilføre til byråbransjen og at vi kan bidra til å lage noe som virkelig gir effektive budskap, visuelt og kommunikativt.

Satser på regissør-talent

De ser for seg å aktivt søke kontakt med ulike byråer allerede i juni, og håper på oppstart med prosjekter til høsten. Årsaken til at de tør å satse så offensivt, heter Sigurd Fossen.

– Han er vårt regissør-talent på 25 år og har blant annet jobbet med musikkvideoene til artisten Aurora, Astrid S og Tines kampanje for å selge brunost i USA og i Tyskland. Han er et unikum som vi skal satse på, og grunnen til at Sølvrev kan satse på byrå-samarbeid.

Likevel er Helgheim klar over at de inntar en posisjon som en underdog.

– Den største utfordringen er å utfordre de som er etablert og som har vært etablert over lang tid, og dette er den første terskelen vi må forbi. Men får vi en sjanse er vi villige til å bruke flere ressurser enn hva som er forsvarlig i forhold til budsjettet for å vise hva vi kan. Og derfor er det viktig for oss å prate med folk for å forstå behovene deres når vi satser

For det meste selvlærte

Sølvrev-gjengen har identifisert en rekke byråer de ser på som potensielle samarbeidspartnere.

– Det er flere byråer vi synes er veldig spennende, og byråer vi har stor respekt for som er gode på det kreativ, men ikke har direkte innholdsproduksjon av video inhouse.

Størrelsen på byråene spiller ingen rolle.

– Vi kjenner ingen begrensing i forhold til størrelse, men vi vil jobbe med de som er virkelig flinke på innsikt og kreativitet, for vi tror vi kan utfylle dem bra.

Helgheim tror Sølvrevs evne til å tilegne seg kunnskap etter hvert som de vokser en styrke.

– Vi startet selskapet som veldig unge, og det meste er selvlært, og jeg tror nettopp det gir oss en ydmykhet. For hver gang vi har turt å ta et neste steg, har vi tatt med oss den ydmykheten for å lære det vi trenger, og jeg tror det er en årsak til at vi ikke går på trynet.

Vil jobbe med noen som har litt baller

Denne mentaliteten tar han også med når han rekrutterer.

– Utdanning er helt irrelevant for meg – personlighet er alt.

Sølvrev er i dag åtte personer fordelt i Bergen og i Oslo. Taket er satt til maks 15 personer.

– Visjonen vår er ikke å bli størst men best, og vi tror ikke de sameksisterer. Byråsatsingen er ikke økonomisk motivert, for selskapet gjør det solid om dagen, men vi ønsker å mestre noe nytt og spennende. Og valgene våre i tiden fremover vil være basert på det som utfordrer oss.

Og legger til:

– Det hadde vært spennende å jobbe med noen som tør å strekke seg og ta en risiko kommunikativt, eller en case som er vanskelig å kommunisere riktig visuelt. Vi håper vi får jobbe med noen som har litt baller – det er krevende, men givende.

Powered by Labrador CMS