
#Påskepraten
Marcus har en anbefaling: – Uansett hvor politisk ukorrekt det er å si
Marcus Mossberg skal til påskefjellet i Sveits. Men før det har han en serieanbefaling han vil dele.
KOM24 har stilt noen spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om hva de skal gjøre denne påsken, hva de vil anbefale andre å kose seg med denne påsken og hva som er det morsomste de har opplevd på jobben.
I dag er det Marcus Mossberg, kreativ strateg og partner i Kvikk, som svarer i påskepraten.
– Hva skal du gjøre denne påsken?
– Denne påsken skal jeg til Sveits og utforske alt fra alper til bylandskap sammen med kjæresten. Ski, hotell og slott slår forhåpentligvis ikke feil i påsken.
– Hvilke serier vil du anbefale andre å se på i påsken?
– Jeg har fått helt dilla på alt som har med cowboyer, Montana og USA å gjøre etter Yellowstone, uansett hvor politisk ukorrekt det er å si. Nå ser jeg på 1923 og nyter hvert sekund, hvertfall hittil. Det er noe ved det rolige livet på landet, som appellerer til rådgiveren midt i byen.
– Hva synes du er det beste med påsken?
– Kundene tar skikkelig ferie når det er offentlige helligdager, dermed får jeg ta ordentlig ferie også. Det blir ikke like mange oppgaver, spørsmål, telefoner og e-poster på røde dager – da kan telefonen legges vekk i noen timer her og der.
– Hva er det morsomste du har opplevd på jobb?
– Jeg fikk gleden av å lage en kampanje for Flekkefjord Sparebank som var sentrert rundt de forunderlige tingene som kjennetegner småstedene i regionen de betjener. For meg å kunne se pensjonisten fra Lista ringe Bank of America for å be om et lån, leke med lokale pirattradisjoner i Farsund og bilfikseringen i Kvinesdal ledet til mange uforglemmelige øyeblikk.
– Lista-pensjonist: «I want... to buy... a house?»
– Amerikansk bankrådgiver: «So you want a loan?»
– Lista-pensjonist: «Yes. I am alone.»
– Hvordan vil du karakterisere kommunikasjonsåret så langt?
– AI-adoptører vs kreativitets-purister, frustrerende å se hvor lite man lærer av hverandre. Jeg synes vi kan bruke verktøy for det det er verdt. Det er ingen som sier at man blir michelin-kokk av å kjøpe michelin-kokkens signaturkniv. På samme måte er det ingen som sier at en kreatør blir kreativ av verktøyene – men verktøyene kan muliggjøre kreativitet.
– Hva opplever du at folk i bransjen snakker mye om, og er det noe du mener fortjener mer oppmerksomhet?
– Jeg opplever at bransjen er hyperfiksert på AI – antar de fleste svarer noe rundt dette. Det er spennende å følge utviklingen, som går i et så forrykende tempo at de fleste sliter med å holde styr på de fremste modellene, metodikkene og bruksområdene.
– Har et håp om at AI normaliseres litt mer fremover. Det er spennende med nyheter, og jeg elsker både gimmickene og de revolusjonerende funksjonene, men det er jo blitt en normal del av hverdagen til de fleste – hvertfall min. Kanskje nyhetsverdien ikke er helt det den var, når vi startet å snakke om det i 2022?
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no