Visit Norway har akkurat droppet NewsLab - nå er de sammen nominert til pris
– Jeg tenker at denne nominasjonen er et perfekt punktum for et flott samarbeid.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Tirsdag ble de nominerte til Webby Awards, også kjent som internetts Oscar-priser, kjent. Visit Norway er nominert til pris med konseptet «Weekly Stories» i kategorien kultur og livsstil.
– Det er en veldig stor konkurranse. Det føles helt fantastisk å nå opp i teten og være «up there» med et av arbeidene våre. Det er vi skikkelig stolte av, og gir oss en energiboost som man jo kan trenge i disse tider, sier Katrine Mosfjeld, leder for forbrukermarkedsføring i Visit Noway til KOM24.
Mistet anbudet
Siden 2019 har Visit Norway sammen med NewsLab produsert en ukentlig videoserie om Norge. Mosfjeld opplyser at konseptidéen er utviklet internt, men at produksjonen av serien er utført av byrået.
I januar i år ble det kjent at Visit Norway har valgt Maverix som nytt byrå når det gjelder redaksjonell innholdsproduksjon. Denne kontrakten har en totalramme på nærmere 50 millioner kroner, og samarbeidet gjaldt fra 1.april.
Med andre ord: Visit Norway jobber ikke lenger med NewsLab.
– De (NewsLab red. anm) mistet anbudet per 1.april, og nå er det byrået Maverix som har overtatt. Vi sender stafettpinnen videre, ettersom Maverix skal fortsette med konseptet. «Weekly Stories» fungerer bra på Facebook spesielt, sier hun.
– Nå som det viser seg at dere får denne nominasjonen sammen med Newslab for dette konseptet, skulle du ønske at dere fortsatt jobbet sammen?
– Det har vært fint å jobbe med Newslab og vi kommer til å savne dem, men vi kommer nok sikkert til å jobbe godt med Maverix. Det er slik det er med offentlige anskaffelser, det må ut på anbud og så får man mange gode tilbydere.
Viktig med priser
Mosfjeld forteller at det er viktig for Visit Norway å være nominert til priser og vinne konkurranser.
– Vi pleier å sende inn noen arbeider i internasjonale konkurranser hvis vi tror de har sjans. Vi konkurrerer i hele verden om folks oppmerksomhet i en næring med høy konkurranse, som også utfordres av andre næringer. «Skal du på ferie eller kjøpe sofa?», sier hun og avslutter:
– Det er viktig for oss både for å se om arbeidet holder mål og som motivasjon for teamet som jobber bak. Det er noe vi har gjort i år og som vi tenker å gjøre hvert år om vi har noe som et godt nok - og det har vi ambisjoner om å ha.
– En del av gamet
I NewsLab er de også glade for Webby Awards-nominasjonen.
– Det er virkelig stort og det var supergøy å kunne annonsere det i gjengen. Det er ikke de artigste tidene vi lever i nå om dagen, så en slik anerkjennelse setter vi ekstra stor pris på, sier daglig leder i NewsLab, Kristiane Roe Hammer.
– Hvordan føles det at et annet byrå nå skal ta over dette konseptet?
– Sånn er det i denne bransjen, og det er en del av gamet. Det har vært spennende og flott å få jobbe med den fantastiske merkevaren Visit Norway og alle de flotte menneskene der i så lang tid. Så er det slik at noen andre kommer inn og det er vi helt komfortable med. Jeg tenker at denne nominasjonen er et perfekt punktum for et flott samarbeid.
I tillegg til Webby Awards har Visit Norway nylig vært nominert og vunnet priser i andre konkurranser - med andre prosjekter dette året - slik som European Excellence Awards (2 gull og 1 diplom) og Epica Awards (1 sølv) og Adrian Awards (5 sølv, 5 bronsje).
Blant de nominerte til Webby Awards finner vi også enda et norsk bidrag. KOM24 har allerede omtalt at Pol og Audi er nominert i kategoriene Real Time Response Campaign og Real Time Response PR for deres svar på Will Ferrell og General Motos «angrep» på Norge i forbindelse med Super Bowl.