– Kommunikasjonsrådgivere er en yrkesgruppe det er lett å gå ut og kritisere uten å se på hva de jobber med og hvorfor de har blitt flere
Reagerer på kritikk mot kommunikasjonsrådgivere.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Kommunikasjonsrådgivere er en yrkesgruppe det er for lett å gå ut og kritisere uten å se hva de jobber med og hvorfor de har blitt flere.
Det sier Andrea Heghdal Tiltnes til KOM24.
Millionlønn
Hun reagerer på påtroppende sjefsredaktør i Trønder-Avisa, Sivert Rossing, som mandag gikk ut i KOM24 og kritiserte det høye lønnsnivået som Politidirektoratet tilbyr sin neste nestleder for kommunikasjonsstaben. De søker etter vedkommende i disse dager og tilbyr en lønn på mellom 800 000 og 1 050 000 kroner. Han stiller spørsmål ved om det er oppgaver og ansvar nok i stillingen til å tilby en så høy lønn.
Tiltnes har flere år som journalist i Adressa og Nordlys bak seg og skal snart tilbake til Adressa som debattjournalist etter flere år som kommunikasjonsrådgiver på NTNU.
Hun forteller at hennes erfaring er at mange bare fokuserer på den delen av kommunikasjonsfaget som går på mediehåndtering.
– Det virker som man noen ganger tror at det bare er det en kommunikasjonsrådgiver driver med, sier hun.
– Liten del av jobben
– Men for flere av oss, særlig i det offentlige, er det en liten del av jobben. De fleste av oss jobber med helt andre ting og bruker kommunikasjon for å nå mål og gjøre tjenester bedre. Politiet jobber med kommunikasjon i forebyggende arbeid. Det er noe helt annet enn det var for noen få år siden og krever en helt annen kommunikasjonsfaglig kompetanse, sier hun.
Hun understreker at hun ikke vil mene noe om antallet kommunikasjonsrådgivere i politiet eller lønnsnivået.
Tiltnes peker på at hele måten man kommuniserer på har endret seg så fort og at vi nå lever i et informasjonssamfunn der det er så mye informasjon og der bruken av kanaler endrer seg hele tiden.
– Skal politiet nå ut med forebyggende arbeid må de ha en helt annen kompetanse på kommunikasjon enn for få år siden, peker hun på.
Tiltnes sier at om man skal nå ut til ulike grupper krever det at man henger med i svingen, kjenner målgruppen og vet hvordan man skal nå dem.
– Kunnskapsløst
– Men jeg er enig i at man skal være kritisk til pengebruken og at det vokser opp en kommunikasjonsbransje i det offentlige. Men jeg føler at kommunikasjonsrådgivere er en funksjon som er så lett og ta og latterliggjøre. At det er pynt og tull og ting man ikke trenger, sier hun.
– Det bunner i kunnskapsløshet, mener hun videre.
Hun viser til NAV hvor kommunikasjonsfolk jobber sammen med IT-folk for å gjøre nettsidene bedre. Der mener Tiltnes det har vært en enorm forbedring på bare få år.
– Skal du få til tjenester som fungerer for folk er det lurt å ha med kommunikasjonsfolk inn. Det er veldig få av oss som har som jobb å stikke kjepper i hjulene for folk, sier hun.
KOM24 har vært i kontakt med Sivert Rossing i Trønder-Avisa at han ikke har noe mer å legge til i denne saken.