Gründerne i Easee Jonas Helmikstøl (foran), og Kjetil Næsje spiller selv i Musk City.

Easee med helsprø tanke – inviterer Elon Musk på kaffe

Filmens syretest var klima- og miljøminister Espen Barth Eide: – En rå og ekte reaksjon, forteller PR-sjefen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Vi håper absolutt på en kaffe – hvis ikke hadde vi aldri gått inn i dette. Hvis han ikke tar kontakt så får vi ta det derfra. Men vi jobber ut fra at dette skal vi klare, sier PR-sjefen i Easee Kenneth Bjerga til KOM24.

Rett før sommerferien ble fem dager brukt til å spille inn «Musk City», den to minutter lange filmen produksjonsselskapet Moxey har produsert. Hovedrollene er besatt av gründerne selv, Jonas Helmikstøl og Kjetil Næsje.

Idé fra Vanuatu

– Vi har gjort om Helmikstøls hjemby om til Musk City, for å invitere Musk til en kaffesamtale med oss når han besøker Stavanger under Offshore Northern Seas-messen (ONS), neste uke. Vi lagde denne kampanjen fordi muligheten var for god til å ikke gjøre noe med det.

Musk City-filmen ble laget i forbindelse med ONS-messen i Stavanger som begynner førstkommende mandag.

I forbindelse med besøket var dette en mulighet Easee ikke kunne sitte å se på.

– Vi har brukt humor for å løfte en alvorlig tematikk. Det er fremtidens mobilitet og akselerasjon av det grønne skiftet i Europa og verden vi vil prate om. Og hvem bedre å ta den samtalen med enn Elon Musk?

Selve ideen har utgangspunkt i en dokumentar om en stamme på øya Vanuatu, som tilber prins Phillip (Prinsgemal til dronning Elisabeth II av Storbritannia og medlem av den britiske kongefamilien), som nærmest en guddommelig skikkelse.

– Det var en slik verden vi ønsket å lage, bare at Musk tok rollen til Prins Phillip. Dette prosjektet er en helsprø tanke – men verden ser ut til å ta humoren. Samtidig er det er ytterst få selskaper som begir seg ut på noe som dette. Det sier mye om våre gründere og friheten vi har som ansatte.

Syretest

Bjerga har fått flere spørsmål om hva denne filmen har kostet.

PR-sjef i Easee, Kenneth Bjerga.

– Prisen betyr ikke noe i det store og det hele. Det er heller hvilket etterlatt inntrykk vi har satt i samfunnet. Men jeg kan si at det er brukt midler her som andre kanskje ikke hadde investert. Men nå er ikke vi andre selskaper heller. Vi satser på det vi har tro på.

Og PR-sjefen kan røpe at en av de første som så filmen var klima- og miljøminister Espen Barth Eide, som var på besøk tidlig i august.

– Dersom han lo – var det syretesten for oss. Det var en rå og ekte reaksjon på at vi hadde gjort noe riktig, avslutter Bjerga.

Powered by Labrador CMS