Dette sier de andre partiene om Vedums PR-nekt
– Han får mye oppmerksomhet om noe som ikke vil forandre noe som helst.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Tirsdag ble det offentlig kjent at Trygve Slagsvold Vedum nekter sine stortingsrepresentanter å ta telefonen om det er et PR-byrå som ringer dem.
KOM24 har vært i kontakt med alle de andre partiene på Stortinget og hørt med dem om hvilke regler de har for sine representanter.
I Høyre bekrefter pressesjef Cato Husabø Fossen at deres representanter ikke har forbud mot å snakke med noen, ei heller de mange tusen i Norge som jobber med PR og kommunikasjon.
For mye mystikk
– Vi har ikke for vane å forby alt vi ikke liker. Vi snakker med pasientorganisasjoner, fagforeninger, miljøorganisasjoner, bondeorganisasjoner, ordførere, bedrifter og folk. Noen aktører, som LO og Norges Bondelag, har lang tradisjon for å påvirke politikerne og et stort inhouse-apparat som jobber med det. Mange mindre aktører har ikke det, og trenger derfor kanskje råd om hvordan de skal gå fram, sier Husabø Fossen.
Han sier at det er for mye mystikk rundt PR-byråene. Og sier at noen ganger kunne de kanskje med fordel kommunisert bedre om hva de faktisk driver med og ikke.
Samtidig mener han at Vedums forbud bare framstår som ren stråmannsargumentasjon.
– I gårsdagens Dagsnytt 18 stilte Espen Aas følgende gode spørsmål til Vedum: «Det som vel som oftest skjer er at PR-rådgivere gir råd direkte til aktøren om hvordan hen skal gå fram, og ikke selv ringer direkte til den folkevalgte?». Da svarte Vedum «Det har du sikkert rett i». Han får med andre ord masse oppmerksomhet for noe som ikke vil endre noe som helst, og mediene biter på. Jeg tror det oppleves fjernt for folk at finansministeren i Norge bruker tiden sin på dette, i en tid hvor mange nordmenn er bekymret for egen økonomi i møte med stigende renter, høyere priser og på toppen av alt økte skatter. Jeg er glad jeg jobber i et parti der politikerne bruker tiden på å finne virkelige løsninger på virkelige problemer for virkelige mennesker.
Heller ikke i Venstre er de imponerte.
– Forslaget er en avsporing. Løsningen på PR-byråenes innflytelse er et lobbyregister. Men det er Vedum og Senterpartiet imot, sier Venstres presse- og kommunikasjonssjef, Thomas Tangen.
Arrangerer egne lobby-kurs
Han sier at Venstre ikke har lagt ned forbud mot å snakke med PR-rådgivere.
– Fordi PR-byråene ringer ikke selv til våre representanter, sier han.
I Sosialistisk Venstreparti er de mer lunkne til PR-rådgivere, men har ikke innført forbud mot å snakke med dem.
–Men om byråene skulle ta kontakt på vegne av en kunde er vårt generelle råd til dem å be kundene ta kontakt selv, sier sekretariatsleder Bjarne Kristoffersen.
Han sier at PR-byråenes makt er noe de selv har stor interesse av å hausse opp, med god hjelp fra mediene.
– Det er nok mange som synes det å påvirke politikk er vanskelig, det er en av grunnene til at SV med jevne mellomrom arrangerer gratis lobby-kurs for organisasjoner, og at vi er for et lobbyregister på Stortinget.
Som i Venstre vil SV innføre et lobbyregister, da de mener Vedums forbud er for lett å omgå.
I Rødt mener de det er bra at Senterpartiet er oppmerksomme på og kritiserer sammenblandingen mellom PR og politikk.
– Men problemet er større enn at det løses ved at stortingsrepresentanter ikke tar telefonen. Derfor oppfordrer jeg Senterpartiet til å støtte de mange forslagene som kan begrense lobbyistenes makt og sørger for mer åpenhet om hvordan denne påvirkningen foregår. For oss er det sentrale å hindre at du kan kjøpe deg til innflytelse bak lukkede dører, sier Marie Sneve Martinussen, som er stortingsrepresentant for partiet.
Hun sier de ikke har diskutert noe forbud mot å snakke med PR-rådgivere. De har de heller ikke i Arbeiderpartiet, selv om de ikke legger skjul på at de er skeptiske til en del av PR-byråenes virksomhet.
Skjeve maktforhold
– Både fordi de tar betalt for det mange enkelt kan greie selv, som for eksempel å ta kontakt med Ap-folk på Stortinget. Og fordi det kan skape skjeve maktforhold, hvis de med mest makt og penger får mest gjennomslag, sier parlamentarisk leder Rigmor Aasrud.
Hun er delt på om hun mener at PR-byråene har for mye makt.
– I den grad de forsterker allerede eksisterende forskjeller i makt og innflytelse, så ja. Men jeg tenker mange byråer også hjelper sine kunder til nødvendige bidrag i samfunnsdebatten, sier hun.
KOM24 har ikke fått svar fra Fremskrittspartiet, Miljøpartiet De Grønne, Kristelig Folkeparti eller Pasientfokus.