Stavanger jubler over at det er ONS-år igjen
– Folk er veldig ivrige til å treffe hverandre igjen og er klare for ONS nå.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(Stavanger): Annethvert år, i partallsår, blir energimessen ONS arrangert i Stavanger og det blir lagt igjen enorme summer, gjerne opp mot en milliard kroner. Det tjener og byens kommunikasjonsbyrå store summer på. I 2020 ble messen avlyst og et byrå som Melvær & Co mistet 40 prosent av omsetningen sin og store deler av bunnlinjen forsvant ut i det store intet.
Men i år er det endelig tid for å arrangere ONS igjen og det jubler de for i Melvær & Co, selv om de hadde et bra år i 2021 med et plussresultat på rundt én million kroner.
– Gleder oss
– Vi hadde en veldig grei høst og fikk et greit overskudd i fjor. Jeg føler vi har kommet ut av det med hodet hevet, vi har satset og gleder oss til ONS og de prosjektene det medfører. Det er veldig interessante og viktige prosjekt vi er i gang med for noen av de største aktørene på norsk sokkel, sier byråsjef Andreas Melvær.
Han forteller at de jobber med stands for både AkerBP, Neptune Energy, Petoro og Moreld, mens de leverer konsept og innhold til Wintershall Dea, Aibel og IK-Group. I tillegg bidrar byrået med noe innhold til ConocoPhillips.
Borghild Marie Kvale er rådgiver i byrået og jobber mye med ONS.
– Folk er veldig ivrige til å treffe hverandre igjen og er klare for ONS nå, sier hun.
Et byrå som Melvær & Co leverer hele konsept, altså det som står på veggen og hvordan det dramatiseres og sørger for at de har folk som kan ta seg av selve byggingen og.
– Vi sørger for grafikk, innhold og følger hele prosessen tett på. Når vi bygger opp har vi på snekkerbukse og vernesko og er der oppe, sier hun.
I tillegg leverer de innholdsproduksjon som animasjon og filmer, noe som gjør at hele byrået er involvert i ONS på et eller annet vis.
Byrået var tidlig fullbooket og ikke hadde kapasitet til å ta på seg mer.
Må være kreative
Messen representerer en vesentlig omsetningsvekst for byrået, men de merker det og på bunnlinjen.
– Ingen av ONS-kundene er isolert sett den største kunden, men det er en veldig stor del av det vi har fokus på, sier byråsjef Melvær.
I 2018 arrangerte de Afternoon Tea for å markere at Neptune Energy hadde fått britiske eiere. Men en messe som ONS kan og medføre at de må bruke kreative løsninger. For noen stoler de hadde bestilt til et arrangement for Aker BP kom ikke fram, da måtte Kvale i aksjon og reise hjem for å hente kjøkkenstolene sine.
Nytt av året er at det i år ikke er kvelds-events som Melvær er involvert i.
– Vi ser at stadig flere velger å legge inn mindre events på standen på tampen av dagen, i stedet for å kjøre stor fest på kveldstid, sier hun.
Kvale sier at de gir absolutt alt når det er ONS og at de får et veldig eierskap til det.
– Normalt får vi jobbe med merkevarer på flatt underlag som papir og skjerm og sånt, og plutselig skal vi ta det ut i 3d. det er jo ekstra gøy, sier hun.
Derfor tok det litt på da det ikke ble noe ONS i 2020.
Større fokus på bærekraft
– Da gikk vi inn i en liten depresjon. I alle fall oss som er så mye inne i hallene under byggingen og kjenner lukten av sagmugg, sier hun.
Byråsjefen skryter av Kvale og hennes kollegaers innsats både før og under ONS og sier at det er veldig kjekt å se at når de leverer stands, så er de der og ser til at de siste ti prosentene også blir bra. Han sier det fører med seg andre fordeler.
– Når vi viser at vi klarer å ta unna et så stort arrangement, går det lettere å selge andre eventer også, sier han.
En trend de har merket hos sine kunder er at det blir et stadig større fokus på bærekraft.
–Vi har aldri sett at de er så tydelige på budskapene som de er i år, sier Kvale.
Og der man før gjerne kastet hele standen etter bruk er det nå mer og mer som blir tatt vare på. Sist messe ble det blant annet bygd en med vegger i papp. Og de varsler at de blir noe nytt i år og.
– Vi har noen andre spennende ting oppe i ermet, men kan ikke røpe det.