Årtes sommerferie for Jo Simen Skog, er en blanding av fjell og sjø. Her i båt på vei ut til Syltevik – en gård fra 1700 tallet som ligger midt uti Geirangerfjorden.

Jo Simen Skog går stadig på trynet: – Og for å lykkes må man tørre å tryne litt

– Jeg driver en del med stisykling og det er paradoksalt når jeg er redd for å tryne at fallene kommer. Så da blir det både fall og null utvikling.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det gründer, styreleder og rådgiver i digitalbyrået A2N, Jo Simen Skog, som svarer i Sommerpraten.

– Har du pass?

– Tror det, har ikke sjekket det på en stund, men skal heldigvis ikke ut å fly nå i sommer.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– Sommeren blir en blanding av norgesferie på fjellet og ved sjøen... Håper på mange fine turer på beina og på sykkelsetet.

– Hva er ditt beste sommerminne?

– Fikk klemt inn pappaperm i Australia rett før pandemien brøt ut. Forsøkte å bli en habil surfer, men det kan jeg dessverre bekrefte at jeg ikke ble. Her fra Noosa Head i Australia.

– Oi, mange gode sommerminner. Synes ofte de beste øyeblikkene er når vi har fin sommer her hjemme både på Sørlandet og i Jotunheimen.

Men fem uker på østkysten av Australia med baby, samboer og surfebrett under armen for et par år siden, kommer nok også svært høyt opp på listen her.

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Det skapes mye bra i Norge i løpet av et år. Men det blir ordentlig bra når reklamen går fra å være reklame til å bli et kulturelt uttrykk eller en viktig samfunnskommentar. Sånn sett er det vanskelig å komme utenom POL sitt arbeid for Posten og filmen «When Harry met Santa».

– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden

– Jeg kjenner ikke Erling Løken Andersen, CEO og gründer av Journey (tidligere Omega Media), men det ser ut som han gjør mye bra om dagen og det er imponerende fart i byrået han driver. Det å både levere gode resultater på topp og bunnlinjen jevnt over mange år, er det ikke så mange som får til, spesielt ikke med den veksten de kan vise til. Så noe sier meg at vi kommer til å se mer fra den kanten fremover.

– Når tryna du sist på jobb?

– Går stadig på trynet. Og for å lykkes må man tørre å tryne litt. Jeg driver en del med stisykling og det er paradoksalt når jeg er redd for å tryne at fallene kommer. Så da blir det både fall og null utvikling.

Vi gjorde store endringer i A2N under pandemien. Vi var offensive på ansettelser, endring av systemer, bytte av lokaler og generelt ekspansiv satsing. Tanken var god, men hjemmekontor og de utfordringer som kom i kjølvannet, gjorde at vi ikke klarte å gjennomføre endringene godt nok eller fikk helt de synergiene vi håpet på. Så der våget vi kanskje litt vel mye.

Det å bygge nye relasjoner, drive salgsaktiviteter, bli kjent og utvikle hverandre fra hjemmekontor mestret vi ikke fullt ut. Det er lett å se i ettertid at vi tok litt vann over hodet. Men dette er jo også erfaring som vi legger i banken og som har lært mye av.

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Bruk tid på finne ut av hvor du vil og vær tydelig med dine ledere og omgivelser om dette. Gjør du det, er det større sjanser for at ting faktisk skjer og går din vei. Ikke forvent at ting bare blir som du håper.

Er du tydelig med dine mål og hvor du vil med dine ledere, er det gode sjanser for at de vil legge til rette for deg. De er også tjent med å bruke deg der din motivasjon er størst. Ta mye ansvar og vær proaktiv, spesielt innenfor den retning du ønsker. Følg din passion.

Og så kommer det kjedelige rådet: det er smart å jobbe hardt og målrettet!

Powered by Labrador CMS