Direktoratet for e-helse la ny kommunikasjonsstrategi i fjor
I forbindele med den nye startegien, ble prisen «Årets formidler», delt ut for første gang: – En fin mulighet til å løfte opp noen som tar kommunikasjon på alvor.
Denne uken delte Direktoratet for e-helse for første gang ut prisen «Årets formidler». Prisen deles ut til en «kommunikasjons-stjerne» som har bemerket seg i tråd med direktoratets kommunikasjonsstrategi.
– Vi synes dette var en fin mulighet til å løfte opp noen som tar kommunikasjon på alvor og bidrar til å skape et enklere Helse-Norge. Kommunikasjon er tross alt en veldig viktig del av jobben vi gjør, sier kommunikasjonsdirektør Stine Camilla Bjerkestrand, til KOM24.
Fortsetter med prisen
Prisen årets formidler ble tildelt Normen ved rådgiverne Aasta Margrethe Hetland og Thea Rølsåsen. Normen er en bransjenorm for informasjonssikkerhet og personvern i helsesektoren, som er viktig blant annet for å ivareta innbyggernes tillit til helsetjenesten.
– Alle vinnerne er flinke til å kommunisere og bruker grep som gjør at det som formidles er enkelt å forstå.
De nominerte er en blanding av forslag fra ansatte som foregikk i Workplace, og kandidater nominert av kommunikasjonsavdelingen. Den første utdelingen har gitt mersmak og Bjerkestrand bekrefter at prisen har kommet for å bli.
– I etterkant har vi fått en overveldende god respons – og det er tydelig at dette var en idé som falt i smak. Vi har allerede bestemt oss for å videreutvikle prisen, og at vi ønsker å fortsette å dele ut Årets formidler.
Måtte endre folks oppfatning
Sommeren 2021 vedtok direktoratet en ny kommunikasjonsstrategi.
– Før den nye strategien ble vedtatt hadde vi vært gjennom en tøff periode med mye kritikk i media.
Med dette som et bakteppe ble den nye strategien laget.
– På overordnet nivå hadde vi som mål å endre oppfatningen målgruppen hadde av oss, så den er mer i samsvar med det som faktisk er samfunnsoppdraget vårt. Strategien er basert på hvilke grep vi som direktorat måtte ta for å bli bedre og tydeligere i kommunikasjonen vår.
Blant annet ble det lagt vekt på aktiv lytting
– Vi innså at vi har flinke og høyt utdannede mennesker som ofte snakker i møter og holder presentasjoner, men at det ble satt av lite tid til spørsmål og innspill. Da lagde vi regelen om å lytte mer enn du snakker selv, for at vi i større grad skulle klare å fange opp innspill og erfaringer fra andre. I tillegg til klart språk er strategien bygget på begrepet vi kaller mennesker i sentrum.
Begrepet innebærer blant annet klart- og universelt språk, brukersentrert innhold og delta aktivt i samfunnsdebatten.
Bedre med ny strategi
I dag består kommunikasjonsavdelingen til direktoratet for e-helse av ti personer.
– Hovedpoenget med prisen som Årets formidler er at vi har jobbet systematisk med ansatte og ledere slik at vi kan bli bedre til å kommunisere.
Ledelsen er de eneste som er ekskludert fra prisen.
– Vi valgte å ekskludere lederne fordi de som regel er talspersoner. Med denne oppmerksomheten ønsker vi å se til alle de andre som driver med kommunikasjon i jobben, og premiere de som jobber etter den nye strategien daglig.
Det viktigste med kommunikasjonsstrategien var at den ikke skulle bli et stort dokument som havnet i skuffen.
– Vi måtte utvikle en strategi som alle kan relatere seg til – og derfor måtte det være en involverende prosess. Dette førte til at vi gjorde mye internt og at flere føler et eierskap til denne strategien. Og det synes vi kommer godt frem i prisen som årets formidler.