Øystein Ingdahl går til Deloitte
Skal sette retningen for Deloitte i Norge.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg har hatt over fem fantastiske år i Accenture, men den muligheten jeg nå får i Deloitte kunne jeg regelrett ikke takke nei til.
Det sier Øystein Ingdahl til KOM24. Han forlater nå jobben som marked- og kommunikasjonsdirektør i Accenture for å bli ny leder for Brand, Communications and Marketing i Deloitte.
Skal sette kursen for Deloitte
– Sammen med ledelsen i Norge skal jeg sette retning for hvordan Deloitte skal være synlig i det norske markedet. Det handler om å prioritere hvilke områder og saker som skal være de viktigste, lede teamet og skape engasjement. Samtidig ønsker jeg også å få tydeligere fram den forskjellen Deloitte faktisk utgjør for kunder og i samfunnet, sier han.
Ingdahl er utdannet journalist, men startet karrieren i lokalradio og lokal-TV i Asker før studier. Han fikk jobb i NRK rett etter studier og hadde en rekke i NRK-Sporten, før han tok steget over til Samfunnsavdelingen for å dekke økonomi og politikk.
Han tok steget over til kommunikasjonsbransjen i 2010 da han ble informasjonssjef i Hovedorganisasjonen Virke.
Det ble en brutal overgang.
– Overgangen fra Dagsrevyen og Dagsnytt til kommunikasjon var knallhard. Fra dag til dag-jobbingen i nyhetene til det å tenke strategisk kommunikasjon var som å løpe inn i en vegg, forteller han.
Han sier samtidig at det var en lærerik overgang og han har aldri angret på at han tok steget over på den andre siden.
Vil skape lokalt engasjement
– Jeg opplever at jeg har stor nytte av journalistbakgrunnen i rollen som leder for marked og kommunikasjon. Det å gjøre det komplekse forståelig gjennom forenkling, spissing av budskap samt å formidle med engasjement og historiefortelling er viktig uansett hvilken side du er på, sier han.
Han hadde sin første arbeidsdag hos sin nye arbeidsgiver fredag i forrige uke og sier han opplever at Deloitte virkelig ønsker å skape lokalt engasjement i Norge og mener oppriktig at den kompetansen og erfaringen Deloitte representerer er avgjørende for at Norge og norske virksomheter klarer å omstille seg og lykkes.
– Her får jeg også muligheten til å jobbe sammen med et stort team av dyktige fagpersoner innen hele spekteret av markedsføring, merkevare og kommunikasjon, sier han.
Hockey-kommentator
Men det er ikke bare kommunikasjon Ingdahl brenner for. Ishockey er og en stor del av livet hans. Blant annet har han kommentert ishockey på TV siden tidlig på 2000-tallet. Det er noe han håper han får fortsette med og i sin nye jobb.
– Det å kommentere ishockey på TV er noe av det morsomste jeg gjør. Jeg håper virkelig at dette er noe jeg klarer å kombinere med ny jobb, men det er vanskelig å svare på det nå som jeg akkurat har kommet inn døra. Det å få være tett på idretten i mitt hjerte, formidle spenningen og skrike på TV gir meg rett og slett energi. Jeg er glad jeg ikke lenger jobber med sport på heltid, men det å ha det som hobby ved siden av en lederjobb i marketing og kommunikasjon har vært veldig givende, sier han.