Forlater Adresseavisen etter 14 år: – Jeg trengte en restart
Kjersti Fikse blir ny leder i markeds- og kommunikasjonsavdelingen i Verdal Næringsforum.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Etter 20 år i journalistikken, de siste 14 av disse i Adresseavisen, derav 7 som klubbleder og tillitsvalgt i NJ, pakker Fikse bort journalistblokken og setter kursen tilbake mot Verdal hvor hun snart tiltrer i Verdal Næringsforum.
– Utgangspunktet var ønsket om å flytte hjem igjen, men det skulle egentlig ikke virkeliggjøres allerede nå. Jeg hadde bestemt meg for å flytte og skulle etter planen bruke et års tid på å lete etter den rette jobben. Men så dukket den opp aldeles prematurt og da var det bare å søke. Og plutselig hadde jeg både fått ny jobb og kjøpt hus, forteller hun til KOM24.
I januar har hun sin første dag i ny jobb som leder i markeds- og kommunikasjonsavdelingen i Verdal Næringsforum. 18 år etter at hun reiste fra hjemstedet, starter hun på «nytt».
– Da jeg tok beslutningen om flytte hjem igjen, meldte behovet seg for flere ting. Behovet for en restart og det å bygge noe nytt etter 14 år på samme arbeidsplass, ga meg et ønske om å gjøre noe annet i jobbsammenheng. Jeg kunne selvfølgelig søkt jobb i en annen avis, men her i denne livsfasen kjente jeg behovet for en annen rolle.
Som å hoppe av toget i fart
Med lang journalistisk erfaring forteller hun at det er lite som vipper henne av pinnen.
– Jeg har som journalist gjennom mange år hatt en veldig trygg tilværelse. Journalistikken sitter så godt innarbeidet i ryggraden min og vil alltid være en del av min identitet. Det har vært en veldig spennende, men samtidig også en komfortabel tilværelse der jeg alltid befinner meg på trygg grunn. Nå tar jeg et skikkelig hopp ut i det ukjente, ut på dypet, og det ser jeg fram til.
Hun beskriver overgangen fra journalistikk til marked og kommunikasjon som «skrekkelig skummelt, men artig».
– Jeg vet at jobben vil by på mange nye situasjoner og utfordringer, men jeg er på en plass i livet der jeg har lyst til å ha følelsen av å være på ukjent grunn, selv om det også gir meg en følelse av å hoppe av et tog i fart, uten å vite hva slags underlag jeg lander på.
Pull eller push-faktor
Vurderingen om å hoppe av toget, ble gjort med en tidligere sjefredaktørs ord i minne.
– Jeg husker at Tor Olav Mørseth beskrev jobbsøkerens motivasjon som at de enten hadde en pull eller push-faktor. Den første faktoren er at man trekkes mot noe, med et ønske om å ta fatt på nye oppgaver og utfordringer, den andre er mindre hyggelig fordi motivasjonen er ofte at man ikke trives og ønsker seg til en ny arbeidsplass.
– I mitt tilfelle er det så absolutt en pull-faktor som står bak. Jeg har verdens beste kollegaer, som heldigvis støtter meg når jeg snart skal begynne på et helt nytt eventyr.
Muligheten som åpnet seg i Verdal Næringsforum var for spennende til å ikke søke og deretter takke ja da tilbudet kom på banen.
– Dette er ikke «bare» en kommunikasjonsstilling, jeg får i tillegg en gylden mulighet til å bli kjent med og arbeide med hele samfunnet i Verdal. Alt fra store Aker til små nisjebutikker.
Treffer midt imellom
For egen del tror hun overgangen fra en objektiv journalist til en tradisjonell kommunikasjonsrådgiver, ville blitt for stor.
– Jeg tror overgangen fra det objektive til det helkommersielle ville føltes litt voldsom, så her føler jeg at jeg treffer litt midt imellom. Det er ikke de tradisjonelle kommunikasjonsoppgavene som retter seg inn mot PR-biten, men her jobber jeg sammen med alle de 225 bedriftene som Verdal Næringsforum består av.
Forumet arrangerer blant annet ulike seminarer, tilbyr etterutdanning for medlemmer, har jevnlig besøk av foredragsholdere og jobber med byutvikling og bolyst.
– Det er et stort samfunnsperspektiv som gjør denne jobben utrolig spennende. I praksis får jeg lov til å utvikle bygda, og det gleder jeg meg veldig til. Jeg har god tro på at dette blir en bra restart for meg.