DNBs kampanje for UNICEF: Ansatte betalte 3000 kroner for joggetur med sjefen
DNB ansatte skal bruke joggeturen som oppvarming til Holmenkollstafetten.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I starten av mars trommet DNB i gang en nasjonal innsamlingskampanje for Unicef, som senere forvandlet seg til en bedriftsstafett hvor stafettpinnen ble sendt videre på LinkedIn. Kampanjen var et initiativ for å gjøre det enklere for næringslivet å bidra for å hjelpe barn i Ukraina.
– Denne kampanjen har fått inn over 6,5 millioner kroner direkte, og utover det kommer bidragene via bedriftsstafetten på LinkedIn, sier markedsdirektør i DNB, Aina Lemoen Lunde til KOM24.
Summen inkluderer DNBs donasjon på fem millioner kroner til Unicef.
Bedrifter som har deltatt i stafetten har bidratt på ulike måter, hvor noen også har donert nødvendige varer, som for eksempel pledd.
Endte i kronerulling
Men DNB ønsket å gjøre mer. Derfor arrangerte de intern auksjoner både i Oslo og Trondheim, hvor det totalt har blitt samlet inn 109 250 kroner.
– I Oslo dro auksjonen inn 73 500 kroner, og her ble det blant annet auksjonert bort en intimkonsert med markedsavdelingens eget husband, joggetur med sjefen for personmarked, Elton John-konsertbilletter og dagspass til OverOslo og Øya, som gikk høyest.
Medarbeidere og samarbeidspartnere har bidratt med objekter til auksjonen, som ble avholdt fysisk på AfterWork, samt digitalt i dagene etter.
Joggeturen med leder for personmarked i DNB, og sporty jogger Ingjerd Blekeli Spiten, gikk for 3000 kroner.
– Vi ble oppfordret til å komme med bidrag til auksjonen, og det var gøy at så mange ville bli med på joggetur at det endte i kronerulling. Internauksjonen har skapt stort engasjement og mange har involvert seg, i likhet med de øvrige aktivitetene vi har gjort med UNICEF. Det er lett å stille opp for et så viktig formål, forteller Blekeli Spiten til KOM24.
Totalt 15 personer skal bli med på joggeturen, som skal brukes som oppvarming til Holmenkollstafetten.
Håper på ny «stafett»
Summen i Trondheim ble 35 750 kroner og det var fra en kombinasjon av salg av donuts, vafler og digital auksjon. Auksjonen hadde blant annet Alicia Keys, Pstereo og Øya-billetter å by på.
– Jeg vil absolutt anbefale alle bedrifter å gjøre noe lignende. Det er lavterskel å delta og man får engasjert alle ansatte, pengene er sårt tiltrengt til barna som fremdeles er igjen i Ukraina, sier Lunde.
Hun håper dette kan være til inspirasjon for andre bedrifter og virksomheter, og minner om at dette er mulig å gjøre for alle.
– Det er ikke så viktig hva man auksjonerer bort – det kan jo være hva som helst. Det er bare å bruke kreativiteten når det gjelder auksjonsobjekter, og som nevnt var en joggetur en av «topp-objektene» på vår auksjon.
Og legger til avslutningsvis:
– Det hadde vært veldig hyggelig om dette også utvikler seg til en «stafett», så jeg håper folk sprer denne ideen videre og at folk gjør det på sin måte. Jeg tror vi alle føler oss litt hjelpeløse, og dette er en fin måte å bidra på.