Smart Media er en del av miljøet på InnoCamp. Fra venstre: Bendik Løseth (lærling), Bjørnar Bang (rådgiver), Geir Myhre (supportmedarbeider), Ida Marie Duvsethe (grafisk designer), Odd Erik Knudsen (seniorutvikler), Karoline Stangvik (senior UI-designer), Joakim Nesset Sundal (byråleder), Linda Bomann (seniorrådgiver), Steinar Audestad (daglig leder), Andreas Buarø (salgsleder) og Jon Martin Stuberg (utvikler).

Smart Media fyller 20 år

Det som startet som et samarbeid mellom to unge gründere i Steinkjer, har i dag vokst til å bli et av de største kreative fagmiljøene nord for Trondheim.

Publisert

Fredag 11. april markerer Smart Media 20-årsjubileum i sine nye lokaler i A-bygget på InnoCamp i Steinkjer. Feiringen foregår med kunder, samarbeidspartnere og kollegaer fra hele fagfellesskapet. 

– Vi startet med to Mac-er og en drøm om å tjene penger på noe vi syntes var gøy. Vi hadde egentlig ingen grandios plan, vi ville bare gjøre noe mer meningsfylt enn å selge pølser på bensinstasjonen ved siden av studiene, forteller gründer og tidligere daglig leder Alexander Kjølstad i en pressemelding.

I 2005 var han og daværende medgründer Fredrik Mandal 19 år gamle og satt i nettredaksjonen til UKM.

To uker etter at ideen om å stifte et webbyrå sammen ble unnfanget, hadde de samlet inn 126 000 kroner i aksjekapital – og Smart Media var et faktum, skriver de selv.

Et viktig vendepunkt ble da Vegard Forbord kom inn i selskapet i 2007.

Alexander Støvik Kjølstad gründet Smart Media i 2005 og er i dag rådgiver og forretningsutvikler i investeringsselskapet Smart Norway.

– Hvis jeg har vært verdiskaperen, så har Vegard definitivt vært verdisikreren. Jeg har åpnet dører og kastet ideer opp i lufta. Han har sørget for at dørene ikke har smelt igjen bak oss, og at ideene har landet trygt, sier Kjølstad.

De første årene jobbet gründerne med nettsider på en egenutviklet publiseringsløsning, men etter hvert som markedet og teknologien utviklet seg dit at «alle» plutselig skulle ha en app, begynte byrået å levere større oppdrag innenfor dette. 

Blant annet leverte de den første appen til McDonald's Norge og en app til den franske avisen LaMonde. 

De første 15 årene var hovedsakelig preget av høy produksjon og mange små oppdrag. På det meste ble det levert over 200 nettsider på ett år, samtidig som byrået hadde drift og supportansvar for over 1000 nettsider. 

Men i takt med behovet i markedet endret også byråets ambisjoner seg, og et nytt vendepunkt kom da byrået, sammen med resten av Drivhuset, flyttet inn på InnoCamp i 2019. 

– Vi beveget oss bort fra å «bare» være en nettsideleverandør til å bli en langsiktig, strategisk partner for kunder som ønsker å utvikle sine bedrifter til sterke merkevarer, sier daglig leder Steinar Audestad.

I dag er de et kreativt byrå med spisskompetanse innen strategi, design, markedsføring og nettsider.

Vegard Forbord gikk inn som medeier i Smart Media i 2007 og er i dag styreleder i selskapet, samt daglig leder i investeringsselskapet Smart Norway.

Smart Media er i dag en del av et større kreativt fagmiljø på InnoCamp i Steinkjer, sammen med blant annet søsterbedriftene Camerat og Stækk, morselskapet Smart Norway og selskapene som inngår i sistnevntes portefølje: Capus Midt, Biodrone og Basic Energy. 

Gjennom de 20 årene har selskapet vært hjem for over 60 talentfulle medarbeidere. For mange av disse har byrået vært et viktig springbrett videre til andre spennende og attraktive jobber, både lokalt og i større byer som Oslo og Trondheim. 

– Mange av oss som jobber her i dag, kunne ikke ha bosatt oss i Steinkjerområdet og hatt relevante jobber uten dette miljøet. Det betyr mye, både for oss og for regionen, sier Audestad. 

Jubileumsdagen 11. april blir en feiring av reisen så langt, men også av kundene og samarbeidet som har gjort reisen mulig.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS