Innsikt:
Slik virker Facebooks algoritmer
Hver gang du går inn på Facebook gjøres noen millioner beregninger i løpet av et par tidels sekunder for å avgjøre hvilke 300 poster du får se i nyhetsstrømmen din. Her er forklaringen på hvordan Facebooks algoritmer velger hvilke poster du får se.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Få ting er så myteomspunnet i våre dager som Facebook-algoritmen. Den mystiske formelen som avgjør hvilket innhold som dukker opp i din og min nyhetsstrøm har vært kilde til diskusjoner og frustrasjoner blant administratorer av sider, journalister og politikere.
Slik er det ikke lenger. Nå har Facebook åpnet opp om hvordan algoritmene fungerer.
Hva er en algoritme?
En algoritme er ikke så mystisk. Definisjonen på en algoritme i Store Norske Leksikon er «en fullstendig og nøyaktig beskrivelse av fremgangsmåten for løsning av en beregningsoppgave eller annen oppgave.» Facebook-algoritmen er ikke én algoritme, men et sett med mange algoritmer som til sammen gir tusenvis av tilgjengelige poster hver sin poengsum. Denne poengsummen avgjør hvilke poster du ser når du åpner Facebook.
Det er en god grunn til at sosiale medier (og noen nettaviser) bruker algoritmer. Når du åpner Facebook er det flere tusen poster tilgjengelig for deg. I snitt ser vi rundt 200 poster når vi scroller gjennom nyhetsstrømmen, så de fleste postene ser vi aldri. Algoritmenes oppgave er å forsøke å finne ut hvilke poster som er viktigst for oss, og plassere dem øverst i nyhetsstrømmen. Derfor har hver enkelt av oss en helt unik nyhetsstrøm. Du ser helt andre poster enn meg, selv om vi kan ha mange felles venner og interesser.
Hvis du vil se hvordan Facebook ser ut uten algoritmer, så kan du velge «Nylige» på menyen. Da får du en ufiltrert nyhetsstrøm i omvendt kronologisk rekkefølge, uten påvirkning av algoritmene.
Du har også en egen nyhetsstrøm som heter «Favoritter». Her ser du alle postene fra venner og sider som du har angitt som dine favoritter.
Selve utvelgelsen av poster foregår i fire steg: Utvalg – Signaler – Evaluering – Verdi.
Utvalg
Utvalget består av alle postene som er tilgjengelig fra vennene dine, gruppene du er med i og sidene du følger. Til sammen utgjør dette flere tusen poster. Facebook henter frem alle disse postene når du skal se på nyhetsstrømmen din, og gjør de samme beregningene på hver enkelt post.
Signaler
For hver enkelt post i utvalget henter Facebook mye informasjon, som de kaller signaler. For hver enkelt post i utvalget vurderer algoritmene over 10.000 signaler. De ulike signalene tillegges ulik vekt, eller viktighet. Når du leser at Facebook har gjort endringer i algoritmen sin, så betyr det som regel at de har endret viktigheten av et eller flere signaler.
Selv om algoritmene vurderer tusenvis av signaler, så er det noen få som er mye viktigere enn alle de andre. Et av de viktigste signalene er tid. Hvor lang tid det har gått siden posten ble publisert har stor påvirkning på sannsynligheten for at den dukker opp i nyhetsstrømmen din. For hver time som går fra posten er publisert, blir det mindre sannsynlig at posten havner høyt oppe.
Hvem som publiserte posten er et annet veldig viktig sett med signaler. Hvor nær relasjon har du den som postet, hvordan har du respondert på poster fra denne avsenderen tidligere, hvordan har andre brukere respondert på poster fra denne avsenderen tidligere?
Hvilken type post er også avgjørende for vurderingen av posten. Hvis du ofte ser på bilder, så vil bildeposter vurderes ekstra høyt. Hvis du ofte klikker på lenker, så vil linkposter prioriteres.
Hvor populær er posten blant de som allerede har sett den? Hvis de første som ser posten ser på bildet eller videoen, klikker på lenken, bruker tid på posten eller på andre måter engasjerer seg i den, vil dette signalet gi ekstra poeng. Hvis de derimot ignorerer posten, så vil det trekke ned.
Dette er de fire viktigste signalene, men det er enda flere signaler som påvirker i stor grad. Interaksjon, altså andre brukeres engasjement på posten, er også viktig. Det er ikke bare viktig hvor mye engasjement posten har fått, men også hvem som har engasjert seg.
Innhold er også viktig. Hvis innholdet er kontroversielt, bryter med eller er nær ved å bryte Facebooks retningslinjer, så vil dette signalet trekke ned. Det samme vil poster som inneholder klikkfisking, forsøk på å skape kunstig engasjement eller på annen måte oppfattes som å være av dårlig kvalitet. Facebook har gitt noen eksempler på hva som kan være tegn på dårlig kvalitet. Blant disse er overdreven bruk av STORE BOKSTAVER. Et annet er mange utropstegn!!!!!! Sensasjonell helseinformasjon og salg av helseprodukter blir også nevnt som eksempler på innhold Facebook gir lav poengsum til.
Enheten du bruker påvirker også. Om du bruker Facebook på mobil, nettbrett eller PC vil for eksempel kunne påvirke hvilke bilder og videoer du ser. Det samme gjelder kvaliteten på nettilknytningen din. Har du dårlig nett, vil du se mindre video.
Evaluering
Når alle signaler er hentet frem, vil Facebook evaluere signalene og forsøke å beregne sannsynligheten for at du vil synes posten er verdifull, om du vil dele den med venner og familie, om du vil engasjere deg i den, om du vil skjule den og et titalls andre handlinger. Det er i denne prosessen hvert enkelt signal blir tildelt en poengsum.
Evalueringen baserer seg på hva du har gjort på Facebook tidligere, hvordan andre brukere har respondert på posten og andre poster fra avsenderen. I tillegg så har Facebook begynt å spørre brukere direkte om de er enige i algoritmenes vurdering av en post. Hver gang du får spørsmålet «Hva syntes du om denne posten?», så bidrar svaret ditt til å justere evalueringen.
Du har selv mulighet til å påvirke evalueringen av hver enkelt post. Klikker du på menytegnet øverst i høyre hjørnet på posten, så kan du angi om du vil se mer eller mindre av den type poster. Du kan også markere venner eller sider som favoritter, eller be om å se mindre fra dem.
Når Facebook justerer algoritmene sine, så er det ofte ved å endre måten de evaluerer signalene. Da Facebook nylig offentliggjorde at de vil redusere mengden politisk innhold på plattformen, så betyr det i praksis at poster med tekst, bilder, video eller lenker som handler om politikk vil få en lavere poengsum for innhold enn andre poster.
Verdi
Når alle signalene på hver enkelt post er evaluert og tildelt poeng, vil hver enkelt post få en verdi. Signaler med plusspoeng vil trekke opp, mens negative signaler vil trekke poengsummen ned. En post fra en nær venn vil få plusspoeng for relasjon med avsender. Hvis posten inneholder tekst som Facebook oppfatter som klikkfisking, vil det gi minuspoeng og redusere verdien.
Alle postene i utvalget sorteres etter verdi. Så går algoritmene igjennom alle postene og sjekker at det ikke er veldig mange poster fra samme person eller av samme type etter hverandre. Hvis det er tilfellet, vil verdien på postene justeres litt så du får en variert liste med poster. De 300 postene med høyest verdi plasseres i nyhetsstrømmen din. Resten blir liggende i kø. De ser du ikke med mindre du scroller forbi de første 300 postene.
Alt dette skjer i løpet av noen tidels sekunder hver gang du åpner nyhetsstrømmen på Facebook. Går du ut og inn igjen, så gjentas hele prosessen.
Hvorfor ser jeg denne posten?
Hvis du bruker Facebook på mobil, så kan du selv se hvilke signaler Facebook har brukt på hver enkelt post i nyhetsstrømmen din. Klikk på menytegnet øverst til høyre og velg «Hvorfor ser jeg dette innlegget?». Da får du opp en liste med de viktigste signalene Facebook har brukt på akkurat den posten, og mulighet til å justere en del av dem. Du finner den samme muligheten på annonser også.
For alle som jobber med sosiale medier kan det være nyttig å studere denne funksjonen for å forstå bedre hvordan Facebook velger ut innholdet de viser til brukerne. De signalene som styrer hva du ser i din egen nyhetsstrøm kan fortelle deg mye om hvordan Facebook avgjør hvilke av dine følgere som ser postene du deler på Facebook-siden din.
Selv om Facebook justerer algoritmene sine kontinuerlig, så har de samme fire signalene vært de viktigste hele tiden: Tid, avsender, posttype og de første brukernes reaksjon.