Kampanjen «Lys i mørket» sikret seier i Aller Best 2024 for Helsedirektoratet, i samarbeid med Mindshare og Aller Media.

Helsedirektoratet vant Aller Best 2024

Kampanjen «Lys i mørket» – selvmordsforebygging i Nord, reddet liv. Den vekker også oppsikt i Norge og utenfor landets grenser.

Publisert
Andreplass gikk til kampanjen «WICKED» fra UIP, Initiative og Sindre Hellkås.
Tredjeplassen gikk til Orkla og deres holdningskampanje «MILO», utviklet sammen med OMD og Lisbeth Langnes.

Helsedirektoratet gikk helt til topps i den niende utgaven av case-konkurransen Aller Best med kampanjen «Lys i mørket», som tar for seg selvmordsforebygging i Nord-Norge. 

Kampanjen ble utviklet i samarbeid med Mindshare og Aller Media, og beskrives i juryens begrunnelse som en ny standard for historiefortelling og kommunikasjonsarbeid om psykisk helse.

Finalen ble avholdt 3. april på Eventhub, der sju finalister konkurrerte om seieren – fire kvartalsvinnere og tre «wild cards».

Kampanjen har tidligere vunnet sølv i Medieprisen, og er også finalist i INMA Global, verdens største mediekåring som arrangeres i mai.

Jakob Linhave, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, takket samarbeidsaktørene fra scenen og delte en historie som illustrerte kampanjens effekt.

– Jeg vil takke Aller Media og Mindshare for å klare å få til dette krevende temaet, som vi egentlig har vært redde for å ta i. Det er så tabubelagt og så mange meninger. Og det har gått så bra, sa Linhave.

– Jeg må få dele en historie. Vi fikk en mail fra en i Nord-Norge som sa at «Jeg hadde tenkt til å ta livet mitt 15. oktober, men så så jeg denne kampanjen. Og nå tenker jeg at det er et håp».

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS