
Helsedirektoratet vant Aller Best 2024
Kampanjen «Lys i mørket» – selvmordsforebygging i Nord, reddet liv. Den vekker også oppsikt i Norge og utenfor landets grenser.


Helsedirektoratet gikk helt til topps i den niende utgaven av case-konkurransen Aller Best med kampanjen «Lys i mørket», som tar for seg selvmordsforebygging i Nord-Norge.
Kampanjen ble utviklet i samarbeid med Mindshare og Aller Media, og beskrives i juryens begrunnelse som en ny standard for historiefortelling og kommunikasjonsarbeid om psykisk helse.
Finalen ble avholdt 3. april på Eventhub, der sju finalister konkurrerte om seieren – fire kvartalsvinnere og tre «wild cards».
Kampanjen har tidligere vunnet sølv i Medieprisen, og er også finalist i INMA Global, verdens største mediekåring som arrangeres i mai.
Jakob Linhave, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, takket samarbeidsaktørene fra scenen og delte en historie som illustrerte kampanjens effekt.
– Jeg vil takke Aller Media og Mindshare for å klare å få til dette krevende temaet, som vi egentlig har vært redde for å ta i. Det er så tabubelagt og så mange meninger. Og det har gått så bra, sa Linhave.
– Jeg må få dele en historie. Vi fikk en mail fra en i Nord-Norge som sa at «Jeg hadde tenkt til å ta livet mitt 15. oktober, men så så jeg denne kampanjen. Og nå tenker jeg at det er et håp».
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no