Spanskkurs, øvelseskjøring og «house tours».
Slik bygger Aller Media bedriftskultur over Teams
– Det handler ikke om talent, men om å by på seg selv, sier «kulturministeren».
Denne artikkelen er over to år gammel.
Tirsdagens tema under Kommunikasjonsforeningens digitale fagseminar var internkommunikasjon. I den anledning holdt Hillevi Forsman i Aller Media et foredrag om hvordan de har jobbet med å bygge bedriftskultur når alle er på hjemmekontor.
Avdelingen tar gruppetilhørighet seriøst, og har vært kreative under pandemien.
Løsningen ble egne «kulturministre» som skulle stå for planleggingen og frivillige bidrag fra de ansatte i Aller Medias kommersielle avdeling - som teller rundt 60 hoder.
Forsman er leder for Aller Concept Store og i samme presentasjon fikk vi også hilse på kommersielt ansvarlig for web-tv i Aller, Gøril Karlsen Thu, som sammen med Hillevi svarte på spørsmål fra deltagerne om hvordan de har jobbet.
Kjøreregler
Forsman kan fortelle at en liten gruppe fikk i oppgave å ivareta kulturen og lage noen kjøreregler intern og eksternt.
Disse kjørereglene gikk blant annet ut på at man skal ha kameraer på under møter, kle seg pent ( i alle fall på overkroppen) og ha mikrofonen av når man selv ikke har ordet.
– Regler er aldri spesielt gøy å få tredd ned over hodet, så vi tenkte at vi måtte gjøre noe gøy og lansere dette på en morsom måte, forklarer Forsman i presentasjonen.
De lanserte da en «virtuell kulturuke», som skulle fungere som et biprodukt når de skulle lage noen «kjedelige» regler.
– Vi ga alle beskjed om at de måtte følge med i kalenderen, slik at det skulle bli en overraskelse hva som skjer og når det skjer, forteller hun og legger til at ikke engang direktøren visste hva som skulle skje.
Kulturrådet har møter hver fjortende dag og det er kun ministrene som vet hva som skal dukke opp på «pop-upsene».
I foredraget blir det kjent at de ansatte har bidratt med spanskkurs, «vil du bli millionær», vinspalter, boktips, fredagspils og til og med guidet i hvordan man tenner bål i regnvær.
Forsman deler også at en av de ansatte, som bare hadde øvelseskjørt én gang tidligere, gikk på direkten på andre kjøretur.
– Den andre gangen gjorde hun det live foran hele avdelingen på Teams. Det var kjempemorsomt, ler Forsman.
– Det handler ikke om talent, men å by på seg selv, sier «kulturministeren».
Hun forteller at deltagelse er frivillig, og at det også kan ses i reprise senere for de som ønsker.
– Det er ingen grunn til å tvinge folk inn på dette. Det skal bare være kulturbyggende, men vi har hatt et stort oppmøte på pop-uppene vi har hatt, forteller Forsman.
Det tipses også om å ha en quiz eller en kahoot i starten, for å «varme opp publikum» for det som skal skje.
– Erstatte lunsjpraten
Fra publikum i var det flere som stilte spørsmål de lurte på rundt konseptet. Blant annet var det én som lurte på hvordan man kan sikre at alle blir like mye inkludert.
– Vi prøver å spre deltagere til alle team og tar også proaktiv kontakt slik at det er en viss spredning i hvem som bidrar og deltar. Erfaringen vår er at det brer seg veldig. Noen deltar aktivt, mens andre er med ved å stille spørsmål i chatten. Generelt er det en god og bred deltagelse, svarer Thu.
En annen lurer på om dette opplegget kunne fungert dersom man er en enda større avdeling og man ikke kjenner hverandre så godt.
– Mye er halv-internt og når du får en pop-up vet du hvem personen er. Derfor tror jeg nok kanskje det er lurt å starte i det små, men når det er sagt føler jeg vi alle er blitt litt bedre kjent med hverandre, sier Forsman.
– Jeg tror det er viktig at det er lavterskel og at de som deltar tør å «bjuda på». Dersom det var for hele organisasjonen vil det kanskje føre til mer press og man mister litt den folkeligheten. Poenget er at dette skal erstatte den praten vi normalt har i lunsjen, skyter Thu inn.