Alt er love i Posten i julen: Homofil kjærlighets-historie er Postens julefilm
Markerer at det til neste år er 50 år siden det ikke lenger var straffbart å være homofil i Norge.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Etter suksessen de to siste årene med Postens julefilmer, merker vi nå at folk spør om når årets julefilm kommer og hva tema er denne gangen. Det er utrolig gøy. Du kan trygt si at vi har laget en ny juletradisjon som folk gleder seg til. De to foregående årene har vi overrasket publikum gjennom bruk av mye humor. Det blir overraskelser i år også, men i år blir det kjærlighet for alle pengene, sier Monica Solberg, markedsdirektør for Posten og Bring i en pressemelding.
Filmen viser nemlig nissen som innleder et forhold med enn mann.
Ideen springer ut fra innsikten om at det til neste år er 50 år siden det ikke lenger var straffbart å være homofil i Norge
– Fint å se
– Som alltid er hovedmålet med kampanjen å vise at Posten aldri slutter å fornye seg. I tillegg til å vise fleksibiliteten i tjenestene våre, ønsker vi å sette det inn i en samfunnsaktuell setting, med temaer som er viktige for samfunnet rundt oss og for oss i Posten, sier Solberg.
FRI - Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold, er glade for filmen.
– Avkriminaliseringen var den første store kampen, og den første store seieren. 1972 er ikke så veldig lenge siden, og vi er glade for å se at Norge har gått videre. Julen er for mange av oss en tid vi tilbringer med de vi er glade i, og det er fint å se Posten vise at kjærligheten tilhører alle, uansett legning, alder, eller om man bor på Nordpolen, sier Oda Rygh, Kommunikasjonsansvarlig i
Filmen, som har premiere på TV og kino mandag 22. november, består også av en rekke andre kampanjeelementer. Hovedfilmene vil gå på TV og kino, samt i egne kanaler på nettet.
I tillegg er det produsert eget innhold til sosiale medier, digitale boards og bannere for å nevne noe. Det er også laget en langversjon av filmen som forteller hele historien til Harry og julenissen.
Filmene er produsert av B-Reel Films og regissert av Sacarias Kiusalaas. Posten vil også lansere et spesialdesignet frimerke i anledning 50-årsmarkeringen den 17. juni. Frimerket er designet av Camilla Kvien Jensen og heter «Love is Love».
Posten er en inkluderende og mangfoldig arbeidsplass med stor variasjon når det gjelder alder, kjønn, religion, seksuell orientering og etnisitet. Alle skal føle seg velkomne, sett, hørt og inkludert. Det er et viktig satsingsområde for Posten, som også har en egen fagansvarlig for mangfold og inkludering. Derfor passer årets tema godt til Postens eget arbeid og strategi.
– Som en stor statlig virksomhet og viktig samfunnsaktør har vi et ansvar for å jobbe aktivt med mangfold, inkludering, likeverd og andre grunnleggende menneskerettigheter. Selv om det nå er 50 år siden du lovlig kunne elske hvem du ville i Norge, er det fortsatt viktig å jobbe med holdninger. Som alltid er hovedmålet med kampanjen å vise at Posten aldri slutter å fornye seg. I tillegg til å vise fleksibiliteten i tjenestene våre, ønsker vi å sette det inn i en samfunnsaktuell setting, med temaer som er viktige for samfunnet rundt oss og for oss i Posten, avslutter Solberg.