. Jeg har fire eldre søsken og husker spesielt godt en sommer hele familien var på tur og girkassen på folkevognbussen vår brøt sammen i Belgia. Det tok noen dager å få fikset bilen og vi ble «girkassefast» i et belgisk industriområde.

#Sommerpraten

Andreas presterte å bryte deres egen sperrefrist på viktig pressemelding

– Heldigvis våkner jeg tidlig i helgene også.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det Andreas Veggeland, kommunikasjonssjef i Altibox, som svarer i Sommerpraten.

– Har du pass

– Ja, hele familien har gyldige pass, så det er nesten slik at vi burde reise til utlandet bare for å få benyttet dem.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– Til tross for at vi altså har gyldige pass, har vi ikke planlagt andre eskapader enn tur til Lalandia og Legoland i Danmark. På veien hjem blir det noen dager i Abrahavn og Dyreparken i Kristiansand. Resten av ferien tar vi litt som det kommer.

– Hva er ditt beste sommerminne?

– Jeg har veldig gode minner fra bilturene nedover i Europa med familien. Jeg har fire eldre søsken og husker spesielt godt en sommer hele familien var på tur og girkassen på folkevognbussen vår brøt sammen i Belgia. Det tok noen dager å få fikset bilen og vi ble «girkassefast» i et belgisk industriområde. Vi endte opp med å rigge opp campingbord og spille brettspill på asfalten utenfor bilverkstedet. Jeg vet ikke om det er det at jeg er veldig glad i brettspill eller om det var motiverende foreldre som gjør at jeg har svært gode minner fra det som i utgangspunktet var en veldig kjip situasjon. Ellers på denne turen husket jeg at jeg mistet ei tann på en campingplass i Nederland og at den nederlandske tannfeen hostet opp en gylden over natta. Den var verdt cirka sju norske kroner og ble selvfølgelig brukt på is.

– Uten å nevne noe fra egen arbeidsplass, hvilken kampanje har imponert deg så langt i år?

– Da tror jeg at jeg vil trekke fram DNBs kampanje rett før jul der den høye mengden sosiale interaksjoner førte til en milliongave til Mental Helse Ungdom. Et eksempel på god kommunikasjon og merkevarebygging med samfunnsmessig betydning.

– Nevn en bransjeperson å se opp for i framtiden

– Ettersom Lyse kjøpte mobiloperatøren Ice i vår, er jeg så heldig at jeg har fått mange nye dyktige kolleger, blant annet noen jysla flinke kommunikasjonsfolk. Siden jeg kun får trekke fram én av dem, får jeg nevne ungfolen Sebastian Storvik. Jovial ordsmed!

– Når tryna du sist på jobb?

Akkurat i dag, faktisk. Siste dag før ferien og jeg har prestert å glemme mobiltelefonen min hjemme. Som kommunikasjonssjef føler jeg meg tilnærmet naken uten den i lommen. Jeg klarer meg (kanskje) uten den en liten stund, men det blir nok fort en sykkeltur hjemom snart …

– Hva er den største tabben du har gjort på jobb?

– Jeg ble grundig lurt av kalenderen i systemet til NTB Kommunikasjon en gang. Den er satt opp på den geniale måten at den viser søndag som den første dagen i uka. Ikke særlig bibelsk eller fornuftig spør du meg. Pressemeldingen vår med innhold underlagt sperrefrist ble publisert søndag morgen klokken 07.00, ett døgn før vi egentlig hadde lov å legge det ut. Heldigvis våkner jeg tidlig også i helgene, så jeg fikk hasteendret innholdet i pressemeldingen kort tid etter publisering. Ikke en god start på søndagen!

– Hva er ditt beste råd til en som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Vær ærlig, vis respekt for andres tid og husk å gjøre hjemmeleksene dine – det vil si: Sett deg godt inn i ting og hold deg oppdatert.

Powered by Labrador CMS