Kulturmeglerne fyller på i kultur-tanken med to nye ansettelser
– Det er flere hundre år med kulturerfaring som er samlet hos oss nå, og jeg mener med hånda på hjertet at vi også har ansatt noen av de mest allsidige talentene i bransjen.
Kommunikasjonsbyrået Kulturmeglerne starter året med å annonsere to nye ansettelser. Byrået med daglig leder Kjersti Vikør, i spissen har hentet inn Kristine Tingvik Aas (31) og Atli Bjarnason (33).
Vikør mener suksessoppskriften ligger i å balansere erfarne seniorer med rekruttering av allsidige talenter.
– Det er flere hundre år med kulturerfaring som er samlet hos oss nå, og jeg mener med hånda på hjertet at vi også har ansatt noen av de mest allsidige talentene i bransjen. Kristine og Atli er definitivt blant dem. Det de er sterke på går rett til kjernen av hva kulturlivet har behov for i gjenoppbyggingsfasen etter pandemien, sier daglig leder.
Siden våren 2021 har kommunikasjonsbyrået vokst fra nærmere seks årsverk til drøyt tolv i starten av 2023.
– Jeg gleder meg
Kristine Tingvik Aas kommer fra jobben som kinosjef i Ås kommune, og har tidligere vært assisterende festivalsjef for Amandus Internasjonale Filmfestival og filmkurator for barn og ungdom ved Vega Scene. På Vega var hun med på å grunnlegge «Voksenfri», som vant pris for Årets barnefilmklubb i 2021.
– Jeg gleder meg veldig til å ta fatt på nye utfordringer hos Kulturmeglerne. For meg handler alt kulturarbeid om en sterk bevissthet om hvem publikum er, og en fleksibel tilnærming til hvordan det er mest hensiktsmessig å nå dem. Den grunntanken resonnerer godt med hvordan mine nye kolleger jobber, sier hun i samme melding.
Tingvik Aas har studert teater, kunsthistorie og film- og fjernsynsvitenskap, og har skrevet kulturjournalistikk og filmanmeldelser i nærmere et tiår år for blant andre NATT&DAG, ALTSÅ, Lillehammer Byavis og Montages.
Må våge å tenke nytt
Atli Bjarnason har de siste årene arbeidet med markedsføringen av festivalene Film fra Sør, Oslo Pix, Arabiske Filmdager og Kortfilmfestivalen i Grimstad.
Tidligere har han vært markedsansvarlig for filmdistributørene Selmer Media og Another World Entertainment, hvor han bidro til nærmere femti filmlanseringer. Han var også programsjef for Arabiske filmdager i 2022. Han er utdannet medieviter, og var i en årrekke skribent for Montages og NATT&DAG.
– Min arbeidskarriere har i hovedsak dreid seg om film så langt, og nå ser jeg frem til å jobbe med hele bredden av kulturlivet. Jeg er veldig motivert for å hjelpe norske kulturaktører med å navigere et farvann hvor det er viktigere enn noen gang å våge å tenke nytt, sier Bjarnason.