JULEPRATEN
Etter noen dager i vintereventyrland blir Andreas Melvær sykt rastløs og må kjenne asfalt under skoene igjen
Andreas Melvær anbefaler folk å teste ut naturvin. Selv om det av og til kan smake skikkelig låve.
Denne artikkelen er over to år gammel.
KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det kreatør og daglig leder Andreas Melvær i Melvær&Co som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– Jeg feirer julen, tradisjon tro, i en lafta hytte langt inne i de dype, snøkledde skoger en plass øst for vannskillet. Vi hogger vårt eget jule juletre, fyrer i peisen og spiser fantastisk julemat. Her er det ingen andre enn nærmeste familie, en fet dompap og en elgfamilie eller to. Etter en noen dager i vintereventyrland blir jeg som regel helt sykt rastløs og begynner å glede meg til å kjenne asfalt under joggesko på Vestlandet igjen.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?
– Jeg digger naturvin selv om det av og til kan smake skikkelig låve av det. Årets store åpenbaring for meg på den fronten var Christian Tschida, hvis du får kloa i en Non-Tradition fra nevnte Christian er det bare å sette den til livs omgående. Himmel Auf Erden er også temmelig magisk, velg gjerne Rosé-versjonen. Hvis dette viser seg å være noe vanskelig å spore opp kan jeg også anbefale nesten alt Lervig lager på ølfronten, min favoritt er Perler For Svin. På øret er jeg ihuga fan av Trump mot Verden-podkasten.
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– I år fikk jeg gleden av å være veileder på Noroff for avgangsstudentene. Sammen med den talentfulle Goedele Teirlinck var jeg med å utforme en semesteroppgave som handlet om å lage festivalidentitet og kampanje for spesialølfestivalen What’s Brewing. Årets morsomste opplevelse var å se alle de kreative forslagene og oppleve unge kreative talenter.
Det er også veldig morsom å være med Lasse Andresen og Kimberly Larsen på deres start-up Indy RIOT, spesielt når Kim gikk på bar utkledd som et juletre, kudos!P
Selv om det ikke er fult så morsomt så er jeg utrolig solt av alle de ansatte i Melvær&Co som har stått på som besatte i hele år og klarer å levere både overskudd og knallgodt kreativt arbeid i det som på så mange måter var et skikkelig drittår.
LES OGSÅ: Rekordår for Schibsted Partnerstudio – nå ansetter innholdsbyrået ti hoder til
– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?
– Jeg inviterer Silje Herget, Petter Byermoen Jahre og Andreas Kleiberg, rett og slett fordi jeg tror det hadde blitt en sykt artig middag med folk som jeg tipper hadde kommet veldig godt overens. Det er også skikkelig lenge siden jeg har hatt noe med denne talentfulle gjengen å gjøre så vi hadde ikke gått tom for ting å snakke om. Det jeg er litt mer skeptisk til er om de i det hele tatt er interesserte i å komme på en middag med meg, men kanskje hvis jeg lokker med nok NonTtradition kunne de latt eg bestikke til å holde ut en kveld i mitt selskap.
– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2020?
– 2020 var året da ordet dugnad bletatt frem i offentligheten og kastet rundt til det nesten ikke hadde innhold lengre. Dugnad ble brukt så mye at det ble skadet, kanskje ikke fatalt, men det er ikke sikkert at det kommer seg på beina igjen med det første. Jeg tror kanskje vi må finne på et nytt ord for når nabolaget skal ta vårrengjøringa.
– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2021?
– Jeg ser lyst på 2021, jeg tror vi vil ha nok av oppgaver i året som kommer og at våre tjenester er viktigere enn noen gang.
LES OGSÅ: Geelmuyden Kiese mistet over 20 millioner i omsetning i 2020