Red Dot til Bouvet for grafisk profil
—Det veldig stort å vinne noe så håndfast som Red Dot Award, og ekstra gøy at vi har gjort arbeidet in-house, sier grafisk designer.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Fredag ble det klart at Bouvet har vunnet en Red Dot Award for sin nye grafiske profil «Human touch is the difference between a circle and a rounding».
Den nye profilen er utviklet av Andreas Reutz, ansvarlig grafisk designer internt i Bouvet, og konsulent, Gry Eilertsen. Reutz kan fortelle at det er stort å vinne en pris som henger så høyt i design-universet.
—Arbeidslivet er stort sett basert på subjektive meninger. Da er det veldig stort å vinne noe så håndfast som Red Dot Award. Ekstra gøy er det at vi har gjort arbeidet in-house, og jeg er utrolig stolt over å ha fått tilliten til å være Bouvets lead designer, sier Andreas Reutz i en pressemelding.
1200 ansatte har satt sitt preg på logoen
Han forteller at dette er en profil som har inkludert hele Bouvet, med fokus på å visualisere sjela til selskapet, mangfoldet av folk og kompetanse.
—Uten den grunntanken ville vi ikke ha vunnet.
Prosjektet «Human touch is the difference between a circle and a rounding», viser hvordan 1200 ansatte var med på å sette sitt preg på logoen. Det gjorde de ved å tegne hver sin sirkel i et tegneprogram som designerne i Bouvet siden satte sammen manuelt. Det resulterte i en unik o-form i logoen.
Red Dot Award har siden 1995 blitt delt ut til arbeid som har en utsøkt designkvalitet. Prisene deles ut årlig i rundt 50 kategorier, der produsenter og designere sender inn sine bidrag.
Profil i verdensklasse
Prisen deles inn i kategoriene produktdesign, designkonsept og bedriftsdesign og identitet. Det var i sistnevnte kategori at Bouvet fikk sin pris.
Kommunikasjonsdirektør i Bouvet Henriette Høyer, forteller at de er stolte over å ha vunnet en Red Dot Award.
— Jeg er vanvittig stolt av jobben våre designere har gjort. De har løftet profilen vår opp i verdensklassen. Prisen er et veletablert kvalitetsstempel for god design og anerkjenner blant annet samarbeid og nyskaping, og med et designmiljø med over 120 designere var det også en selvfølge at profilen ble utviklet in-house, sier Høyer avslutningsvis.