F.v. daglig leder og rådgiver Line Støtvig, seniordesigner Irene K. McCallum, produksjonsleder Henning Arnesen, seniordesigner Anette Kirkeby og mentor og seniordesigner Bjørn Rybakken.

Designbyrået Cretalux styrker seg med tre erfarne spesialister

Satser stort på strategisk tilnærming til visuell identitet for produkter og bedrifter, og styrker laget med ny spisskompetanse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er mange designbyråer som vil være litt av alt. Vi har spisset oss innen visuell produktidentitet med design som har effekt, og har fått enormt god respons i markedet. Derfor er vi ekstra glade for å styrke oss med tre nye, dyktige kolleger, forteller daglig leder og partner Line Støtvig, i en pressemelding tirsdag.

Anette Kirkeby og Irene K. McCallum kommer inn som seniordesignere, mens Henning Arnesen starter i Cretalux som produksjonsleder.

Får med seg drømmemakker

– Det er ingen hemmelighet at vi lenge har ønsket oss Anette Kirkeby. Hun er en prisbelønnet designer med bred erfaring innen merkevarebygging, og en strategisk tilnærming til oppgavene.

Kirkeby har bred erfaring innen merkevarebygging og har vunnet Merket for god design (nå DogA-merket) flere ganger, i tillegg til flere utmerkelser i Visuelt og Gullblyanten for pakningsdesign. Hun kommer nå fra stillingen som kreativ leder i Bly, og har mange år bak seg i designbyrået Frank (nå SMFB).

– Cretalux har en strategisk tilnærming til faget og en prosess som stemmer veldig godt med min egen designfilosofi. Når de i tillegg har så mange spennende kunder, og er en skikkelig herlig gjeng, var det et enkelt valg, forteller hun.

Støtvig er ekstra glad for samtidig å kunne signere Anettes drømmemakker, Irene K. McCallum.

– Anette og Irene har lenge hatt et ønske om å jobbe sammen, og vi er så glade for at det nå skjer hos oss. Irene er en mester i å få produktene til å skinne i hylla, og er en pakningsspesialist med internasjonal og strategisk erfaring fra store merkevarehus som matcher våre behov perfekt.

McCallum har flere år bak seg i Design House, kommer nå fra reThink og har arbeidet tett med merkevarer som Gilde, Prior, Nidar, Sætre, Grandiosa, Jotun, Arcus og Diplom-Is.

– Cretalux er et av de mest respekterte designstudioene i Norge, og jeg har sett hvordan de har skapt levende og engasjerende visuelle identiteter for en rekke kjente norske merkevarer. De har en analytisk og strategisk arbeidsmetodikk som jeg både kjenner meg igjen i og ser fram til å lære mer av, sier Irene K. McCallum.

Fant ønsket spisskompetanse

Tredjemann på vei inn, Henning Arnesen, har jobbet sammen med både Støtvig og Cretalux-medgründer Bjørn Rybakken tidligere, og har spisskompetanse de var ute etter.

– Henning er sterk på bildebehandling, animasjon og 3D-visualisering – i tillegg til at han også har en spisskompetanse innen trykk- og emballeringsmetoder som svært få byråer har i eget hus, forteller Støtvig.

Arnesen har arbeidet med grafisk produksjon animasjon og 3D i en rekke byråer, blant annet i SDG, og har de siste årene drevet Oblivion Design.

– Etter mange interessante år med egen bedrift, er det inspirerende og motiverende å få lov til å være med på å videreutvikle en kreativ og produksjonsteknisk arbeidsflyt hos Cretalux. Her kan jeg jobbe enda tettere med dyktige designere og solide fagfolk som jeg både kjenner godt og stoler på, sier Arnesen.

Powered by Labrador CMS