McDonald´s stakk av med årets Grand Prix på ANFO
Her er oversikten over spesialprisene på årets store prisutdeling fra ANFO.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Vi snakket om at vi vant Grand Prix i fjor og at det var kjedelig å gjøre det på Teams. Og nå vinner vi igjen og det var veldig, veldig overraskende.
Det sier en glad markedssjef i McDonalds, Mari Husby til KOM24.
Torsdag var det tid for årets ANFO Effekt, det første fysiske arrangementet på flere år og det var McDonald’s som stakk av med den viktigste prisen, Grand Prix, for «Junkfood»: Fra skjellsord til kvalitetsstempel.
Dermed gjør McDonalds storeslem for andre året på rad i ANFO Effekt og skriver seg med gullskrift inn i Effekt-historien.
Husby sier hun er superstolt over hele teamet og alle samarbeidspartnere.
– En ting er at det er kjekt å vinne, men hva er det dere gjør rett?
– Jeg tror vi bruker innsikt riktig. Vi kjenner kundene våre, vi kjenner restaurantene våre, vi vet hvem merkevaren er og hva den betyr for folk og så pusher vi grenene på hvordan vi kommuniserer, sier hun.
– Hvordan?
– Vi har begynt å snakke mer om hvem vi er istedenfor å bare snakke om burgere og nyheter. Vi tør å snakke om oss som arbeidsgiver, maten vår, junkfood som vi får pris for i dag. Vi tørr å utfordre leverandørene våre til å snakke om råvarene våre og være ambassadører for oss, for vi er en viktig samarbeidspartnere og det tror jeg vi gjør riktig, sier hun.
– Hvordan skal dere feire dette?
– Kanskje kjøpe noen bobler til, sier hun til full jubel fra teamet sitt.
Lerum stakk av med Årets Birøkter.
Årets birøkter går i år til en virksomhet med et utpreget konkurranseinstinkt, i tillegg til å kunne vise til svært gode resultater selv med små budsjetter. Det er imponerende å se hva Lerum har fått til og vi lar oss sjarmere av sognamålet som er en del av deres varemerke. Dette er en sann mester!, skriver ANFO i pressemeldingen.
Bauer medienes Merkevarepris gikk til Ringnes AS.
Årets vinner av Bauer medienes Merkevarepris illustrerer på en svært god og inspirerende måte hvordan merkevarebygging og posisjonering har vært vesentlig for å bygge mental penetrasjon og fysisk handling. Innsiktsarbeidet er grundig både når det gjelder marked og målgruppe. Det er et solid kommunikasjonskonsept og et effektivt medieuttak. Caset viser til gode resultater på alle målsettinger – tross moderate budsjetter og hard konkurranse i kategorien, skriver ANFO Effekt.
– Jeg har hatt hele mitt yrkesliv i denne bransjen, og er det en ting jeg er ekstra stolt over så er det hva vi har fått til med ANFO Effekt. I ti år har vi satt effekt på agendaen. Målet har hele tiden vært å heve kompetansenivået i bransjen og gi enda flere gode utgangspunkt for å skape bedre og mer effektiv kommunikasjon!, sier Jan Morten Drange, Administrerende direktør i ANFO.
– Vi kan trygt si at vi lykkes stadig bedre, for det har aldri vært viktigere å få mer ut av våre investerte markedsføringskroner enn akkurat nå. Vi i ANFO lover å kompromissløst fortsette denne viktige jobben, sier han videre.
Kantars Innsiktspris gikk til Bulder Bank
Om Kantars Innsiktspris skriver de at årets vinner ønsket å revolusjonere hele sin bransje med sin nye merkevare. Ingen enkel oppgave å ta fatt på, men gjennom god innsikt om markedet og kundenes behov har vinneren klart å få til høy måloppnåelse og gode resultater.