Morgenstern og Poweroffice vant gull på ANFO Effekt
Morgenstern og Poweroffice vant gull på ANFO Effekt

ANFO Effekt 2024:

Her er vinnerne!

Få en oversikt over alle som får med seg priser gjennom kvelden.

Publisert Sist oppdatert

(Sentralen, Oslo): Nok en gang er det klart for ANFO Effekt. Prisutdelingen skal hedre kampanjene som ga mest effekt i løpet av fjoråret, og det er i alt seks priskategorier og noen spesialpriser.

Grand Prix

«Flere menn på banen i fosterhjemssaken». Med Bufdir, Atyp, Fantefilm, Uhørt og Ohlogy

Juryens begrunnelse:

«Grand Prix skal henge høyt. Det er derfor ikke noe krav om at den skal deles ut hvert år. Arbeidet skal ansees som å være faglig interessant, svært veldokumentert, kreativt utført og være til inspirasjon for hele bransjen.

Årets totalvinner, eller «best in class 2024» om du vil, er en vinner som kan fungere som forbilde for alle som jobber med markedsføring. Vi har en vinner som gjør enhver markedsfører stolt av faget. 

Dette er skikkelig bra håndverk. Innsikt til å få gåsehud av, kreativt til å få tårer av og resultater å bli blendet av. Strategien synliggjøres også på strålende vis i kommunikasjonen».

B2B

Gull: «PowerOffice - Har du 2 minutter?» Med PowerOffice, Brist og Morgenstern

Juryens begrunnelse: 

«I en kategori der mange fokuserer på kortsiktige gevinster, har årets vinner jobbet langsiktig og strategisk med å bygge merkevaren. 

Vinner-caset demonstrerer og dokumenterer hvordan innsiktsfull kreativ kommunikasjon har bidratt til en sterk vekst og posisjon. Til tross for lavere mediebudsjett enn konkurrentene, kan kampanjen vise til svært gode resultater. Kanskje ikke så rart at toppledelsen er tett på markedsarbeidet og økt markedsbudsjettet».

Sølv: «Tiden går, Gjensidige består»: Når fortidens gull skaper fremtidens vekst.
Med Gjensidige, Anorak og OMD

Bronse: «Redd kjeksen med ice bedrift». Med Lyse Tele, ice bedrift, Morgenstern og Starcom

Ny

Gull: «SpareBank 1: Alt-i-ett». Med SpareBank 1, Morgenstern og OMD Norway

Juryens begrunnelse:

«Gull i kategorien NY går til et case som på en sjarmerende, ærlig og kreativ måte viser hvordan innsikt og strategi kan omsettes til imponerende resultater.

Caset er grundig dokumentert og følger en rød tråd fra innsikt til målsetting, strategi, gjennomføring og effekt, som er imponerende å lese om. Ved å starte med en intern forankring før løsningen ble tatt ut i markedet på en enkel, morsom, troverdig og gjenkjennelig måte for folk flest, har aktøren oppnådd betydelig effekt».

Sølv: «Helt enkelt en BAD ass badeplattform!» Med Jif, Orkla Home and Personal Care, TRY og OMD

Bronse: «Fokus på forbrukerbehov skapte vekst». Med Gilde, Publicis Starcom og TRY

Diplom: «Hvordan ei budeie i 1863 skapte vekst i 2024». Med TINE Brunost, TINE Meieriet Lom & Skjåk, Grid Branding, Gudbrandsdalens Venner, Skjåk kommune og Lom kommune

Atyp fikk en del å juble for. Her med «Kantars innsiktspris».

Bærekraft

Gull: «Flere menn på banen i fosterhjemssaken». Med Bufdir, Atyp, Fantefilm, Uhørt og Ohlogy

Juryens begrunnelse:

«Vinneren i kategorien bærekraft har tatt tak i et viktig samfunnstema - fra et perspektiv vi ikke er vant med. Ved å ta tydelige og innsiktsdrevne valg, løst på en atypisk måte, er ikke juryen overrasket over de svært gode resultatene caset viser til.

Ved å la mannen, som ofte er bremsen i valget om å bli fosterforeldre, få hovedrollen i historien, har kampanjen endret inntrykk, holdning og atferd til mange menn og familier».

Sølv: «Hanen eller egget?» Med Prior (Nortura), Publicis Starcom og WAL

Bronse: «Barn påvirkes før du gjør det». Med Av-og-til, Bloom Oslo, Sagveien resort, Sara Døscher 

Diplom: «Det er innholdet på kassalappen som teller». Med COOP Norge, Änglamark og WAL

Young Lions Marketers

Kristine Solli og Marcus Punsvik fra Sparebank 1 Nord-Norge får reise til Cannes Lions for å konkurrere.

Smart tjeneste

Gull: «Blodtabellen» Med Røde Kors og Morgenstern

Juryens begrunnelse:

«Kampanjens resultater er bemerkelsesverdige, spesielt sett opp mot budsjettet. Den lykkes ikke bare kortsiktig, men legger også grunnlaget for langsiktig bærekraft ved å engasjere en strategisk viktig gruppe på en snedig måte. 

Dette caset er et skoleeksempel på bruk av strategisk innsikt og kreativitet til å score et ekte hat-trick innen kommunikasjon; Kampanjen kombinerer presisjon, lagspill og målbevissthet – og leverer resultater som fortjener en plass øverst på seierspallen – eller skal vi si øverst på tabellen?»

Sølv: «Tiden går, men et trygt og tidløst slagord består». Med Gjensidige, OMD og NoA Anorak

Bronse: «Telia X: En Suksessfull og lønnsom relansering». Med Telia, EssenceMediacom og TRY

Diplom: «If hjelper mye» Med If med Åkestam Holst NoA, NoA Elevate, Carat Sweden, dentsu Norway, B-Reel Films, Flickorna Larsson

Diplom: «FINN.no - Musikalen som skapte gjenbruksrekorder». Med FINN.no, Morgenstern dentsu X og dentsu

Kantars innsiktspris

«Flere menn på banen i fosterhjemssaken» med Bufdir, Atyp, Fantefilm, Uhørt og Ohlogy.

Cathrine Dalan i WAL med prisen.

Årets birøkter

Cathrine Dalan, rådgiver i WAL.

Vekst

Gull: «FUN Light - Fra tørst til STØRST!». Med Orkla Foods, Scream Media og OMD

Juryens begrunnelse:

«Årets gullvinner av kategorien Vekst er en merkevare som har levert gode resultater over flere år. 

Når noen sitter handlingslammet ved første tegn på tøff konkurranse, er det andre som slår tilbake og blir enda sterkere. Og så er det de som ikke bare slår tilbake, men også ser etter nye vekstområder».

Sølv: «BigOne - Go big or go home». Med Orkla Foods, OMD og Grid branding

Bronse: «Vipps, så tok vi markedsandeler på netthandel». Med Vipps MobilePay, iProspect og TRY

Diplom: «Profit Included: Hvordan SATS revolusjonerte lønnsomheten med fokus på eksisterende kunder». Med SATS, TRY og dentsu X

Diplom: «Modernisering av merkevaren løftet markedsandelen». Med Obs BYGG, WAL og Bloom Oslo

Bauer Medias merkevarepris

«Vipps, så tok vi markedsandeler på netthandel» Med Vipps Mobilepay, iProspect og TRY.

Smart Produkt Handel

Gull: «Hvordan vi fikk hele norges befolkning til å vaske de henda, igjen». Med Lano, Orkla Home & Personal Care, TRY, OMD og Høien

Juryens begrunnelse:

«I kategorien Smart Produkt var det mange jobber der merkevaren opplevde nedgang, tok grep og skapte vekst. Vinneren i kategorien skilte seg likevel ut, med måten de angrep problemstillingen på, og grepene de tok som følge av dette.

Grunnen til nedgangen var ikke åpenbar, men et omfattende innsiktsarbeid avdekket de underliggende årsakene til at viktige forbrukergrupper valgte andre alternativer, og at situasjonen var mer kritisk enn salgsnedgangen i seg selv tilsa».

Sølv: «En sluttpakke med gode betingelser». Med Farmasiet, NoA Anorak og iProspect

Bronse: «KiMs gjenoppfinner kosen!» Med Orkla Snacks, OMD, Per Høj og Design House

Diplom: «Smash!: En søt, salt og sprø vekstreise!» Med Orkla Snacks Norge, Per Høj og OMD

Diplom: «Fra Gevita til Möller’s: hvordan vi risikerte alt for å vinne stort». Med Möller’s, Orkla Health, NORD DDB og OMD

Powered by Labrador CMS