Sara Emilie Tandberg har 361 000 følgere på Instagram. Hun mener FIM er mer ord enn handlinger for tiden.

Ingen fellelser på snart to år: Dette sier norske influensere om FIM

Norske influensere sier de trenger en tilsynsordning. Men selv etter flere år i drift har mange av dem fortsatt knapt hørt om FIM.

Publisert

Fagutvalget for influensermarkedsføring er en norsk selvreguleringsordning etablert av ANFO Annonsørforeningen og Mediebedriftenes Landsforening for å ivareta retningslinjer for ansvarlig markedsføring ved kjøp av influensere.

Retningslinjene skal bidra til å ansvarliggjøre influencere, deres nettverk og annonsører og gjøre aktørene mer bevisst sin rolle og den påvirkningskraft de har på barn og unge voksne og etter en svært aktiv start på vinteren 2020 fortsatte det med flere vedtak i 2021 og første halvår i 2021.

I sitt første hele år i 2020 hadde FIM 28 saker som de kom til konklusjon i, enten fellelse eller frikjenning.

Stille i 2022

Flere av vedtakene de gjorde fikk brede medieomtale i landets største aviser, men alt i sitt andre driftsår var FIM nede i bare 13 behandlede saker. De har ikke gjort noen vedtak etter sommeren 2021.

Under VIXEN Awards var flere av landets største influensere samlet og KOM24 tok seg en runde med flere av dem for å høre om de kjente til FIM og ikke minst hva de mente om å ha en slik tilsynsordning.

Ellen Aabol, som har over 410 000 følgere i sosiale medier, hadde ikke hørt om FIM da KOM24 snakket med henne.

– Kjenner du til FIM?

Ellen Aabol har aldri hørt om FIM, men er glad det finnes en slik ordning.

– Neeeii …, må hun innrømme.

Men hun er likevel veldig tydelig på at man trenger en tilsynsordning som FIM og at de som markedsførere må følge lover og regler.

– Vi driver jo som markedsførere og når vi da har en påvirkningskraft i tillegg så bør jo vi også ha visse lover og regler som vi skal følge. Men da er det jo greit å bli informert om de, sier hun.

– Får ikke nok informasjon

Aabol mener at hovedproblemet er at de får ikke nok informasjon.

– Som gjør at vi må oppsøke den informasjonen selv og det er det vanskelig å gjøre for vi vet ikke hvor vi skal se og hvem vi skal spørre, sier hun og forteller at hun opplever det som et problem i hverdagen.

– Bare det å finne ut av lover og regler som faktisk gjelder, de blir jo endret hele tiden. så det er veldig vrient. De som er så heldige å ha et management får hjelp, de som ikke har det står på bar bakke, altså

Hun sier at hun selv har sagt nei til bedrifter som vil bruke henne til å markedsføre noe hun selv synes var etisk problematisk.

– Blant annet forskjellige typer kosttilskudd og slankeprodukter. Det bidrar til kroppspress og negativ påvirkning, sier hun.

En annen som har fått flere tilbud om å markedsføre det hun opplever som etisk problematiske produkter er Sara Emilie Tandberg, for mange kjent fra Bloggerne på TV 2.

– Kunne tjent meg rik

– Jeg kunne sikkert tjent meg rik på tannbleking, sier hun til KOM24.

Men hun sier det aldri har vært aktuelt for henne å reklamere for slike produkter til sine 361 000 følgere på Instagram.

– Dette er ikke noe jeg vil være med og påvirke de rundt meg. Så det er mye man sier nei til, sier hun.

Hun mener at FIM er et godt utgangspunkt og et godt tiltak.

Therese Lien

– Men det er kanskje mer ord enn handling, så det kunne jo vært forbedret, sier hun.

Også Therese Lien, som sammen med Tandberg var nominert til Folkets pris på VIXEN Awards, reagerer på at det er snart to år siden forrige vedtak i FIM.

– Det er egentlig altfor lenge. Er det egentlig bruk for dem da lurer jeg på, sier hun og fortsetter:

– Er det bruk for en endring? Da burde de gå i seg selv, sier hun.

Lien, med over 57 000 følgere på Instagram, sier at hun vet at FIM finnes og at det er fint at det er noen der som kan kontrollere dersom det gjøres brudd.

– Må få konsekvenser

– Det er overraskende mange som ikke følger retningslinjene i denne bransjen her, og det bør ikke bare være en advarsel men det må også konsekvenser. Viss ikke det skjer noe så driter folk i det, mener hun.

– Har du selv fått forespørsel om å markedsføre etisk problematiske ting?

– Ja, én gang. Men da takka jeg nei, sier hun.

Stine Skolli Ommedal har rundt 90 000 følgere på Instagram og TikTok. Hun sier hun har hørt om FIM og mener det er kjempebra at man har en slik tilsynsordning. For hun mener det er mange gråsoner.

– Hva kan man gjøre for at folk skal respektere en ordning som FIM?

– Det at det er blitt strengere retningslinjer på merking av reklame, gjør at man setter sterkere fokus på det, mener hun.

Powered by Labrador CMS